Nous pressupostos participatius: decidiu què es millora al vostre barri

07/10/2024 - 14:16

Es posa en marxa la segona edició dels pressupostos participatius, que permet a la ciutadania decidir en quins projectes dels districtes s’han d’invertir un total de 30 milions d’euros del pressupost municipal durant els propers quatre anys (2024-2027). El procés es desenvoluparà mitjançant la plataforma digital decidim.barcelona i durarà fins al mes d’abril. La primera fase, de debat i recollida de propostes, durarà fins al mes de novembre, amb sessions presencials en tots els barris de la ciutat.

A Sarrià -Sant Gervasi  hi haurà 7 sessions de debat participatives durant els mesos d’octubre i novembre:

OCTUBRE

Sessió de debat a  Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes
Dilluns, 14 d’octubre, a les 19.00 h
Casal de Barri el Mercat Cultural al c. d’Elisa Moragas i Badia, 2

Sessió de debat  per a la Gent gran
Divendres, 18 d’octubre, a les  11.30 h
Casal de Gent Gran Can Castellóal c. Castelló, 1

Sessió de debat a Sarrià i les Tres Torres  
Dimecres, 23 d’octubre, a les 18.00 h
Centre Cívic Casa Orlandai, al c. Jaume Piquet, 23

Sessió de debat  a Sant Gervasi  – la Bonanova i el Putxet
Dijous, 24 d’octubre, a les 18.00 h
Centre  Cívic Vil·la Florida, al c. Muntaner, 544

[ANUL.LADA] Sessió de debat  a Sant Gervasi – Galvany i el Farró
Dimecres, 30 d’octubre, a les 18.00 h
Centre Cívic Vil·la Urània, al c. Saragossa, 29

NOVEMBRE

Sessió de debat per a usuaris d’equipaments
Dijous, 7 de novembre, a les 18.00 h
Centre Cívic Casa Orlandai al c. Jaume Piquet, 23

Sessió de debat  a Sant Gervasi – Galvany i el Farró
Dimarts, 12 de novembre, a les 18.30 h
Centre Cívic Vil·la Urània, al c. Saragossa, 29

Sessió de debat per  a joves i  adolescents
Dijous, 14 de novembre, a les 18.00 h
Espai Jove Casa Sagnier al c. Brusi, 61

Punts de suport presencial per participar-hi:

Dilluns, 18 de novembre, de 17 a 19.00 h
Biblioteca Clarà (c. Dr. Carulla, 22)

Dijous, 21 de novembre, de 18 a 20.00 h
Centre Cívic Vil·la Florida (c. Muntaner, 544)

Dilluns, 25 de novembre, de 17.30 a 20.00 h
Casal de Gent Gran Sant Ildefons (c. Marià Cubí, 111)

Dimarts, 26 de novembre, d’11 a 13.00 h
Centre Cívic Vallvidrera-Vázquez Monrtalbán (c. d’Elisa Moragas i Badia, 16-34)

Un cop superada la fase de proposta de projectes, es farà una valoració tècnica dels projectes presentats per avaluar-ne la viabilitat, que s’enllestirà el gener del 2025. Aleshores, la ciutadania podrà votar quines iniciatives considera més importants. Passaran a la fase següent les 25 propostes amb més suport de cada districte, que es treballaran amb tècnics municipals.

L’abril del 2025 es votaran les propostes finalistes mitjançant la plataforma decidim.barcelona o els punts de suport presencials. Les propostes guanyadores s’executaran abans del 2027.

Quins projectes s’hi poden presentar?

S’acceptaran projectes d’interès general i de competència municipal que compleixin una sèrie de requisits: que es puguin executar dins del mandat, que tinguin una finalitat concreta, que segueixin criteris de sostenibilitat i que no siguin contraris a programes, plans o projectes urbanístics ja aprovats. Les iniciatives es distribueixen en tres categories:

  • Millora de l’espai públic: projectes de creació o millora de zones verdes, o bé millora o transformació de carrers, instal·lacions esportives o mobiliari urbà. Cada projecte ha de tenir un pressupost mínim de 100.000 euros i, com a màxim, de la meitat del pressupost assignat al districte.
  • Millora d’equipaments municipals: millores d’accessibilitat, eficiència energètica, dotació de mobiliari o d’equips informàtics o instal·lació d’espais d’ombra. El pressupost mínim per a aquesta categoria de projectes és de 50.000 euros, i el màxim, de la meitat del pressupost assignat al districte.
  • Adquisició i rehabilitació de béns: s’hi inclouen projectes de rehabilitació, projectes d’habitatge públic i adquisició de solars o locals per a usos públics. Han de tenir un pressupost mínim de 50.000 euros i màxim de la meitat del pressupost assignat al districte.

La distribució dels 30 milions d’euros previstos per als pressupostos participatius s’ha fet per districtes i barris de manera equitativa i tenint en compte diferents criteris, com la renda, el nombre d’habitants o la superfície del districte. Cada districte rep entre 2 i 3,6 milions d’euros.

Una participació més àmplia i diversa

Els objectius d’aquesta segona edició són reforçar la participació en l’àmbit de ciutat i enfortir-la als districtes, garantir una participació universal i inclusiva al llarg del procés i enfortir la resposta tècnica als projectes i millorar-ne també l’execució. En l’edició del 2020 s’hi van presentar al voltant de dues mil propostes, de les quals finalment es van executar 72 projectes escollits per la ciutadania.

S’han establert nous mecanismes per afavorir la participació de col·lectius que sovint tenen menys veu en aquests processos, com les persones amb discapacitat, els infants i els joves, per als que s’han organitzat sessions específiques. Aquesta perspectiva inclusiva permetrà que les propostes finals reflecteixin les necessitats de tota la ciutadania i asseguraran que els projectes seleccionats també siguin representatius de la realitat diversa de la ciutat.

Tota la informació sobre el procés i com participar-hi es troba a la plataforma decidim.barcelona, on es detallaran tots els passos que cal seguir per prendre part en aquest projecte. Aquesta plataforma, desenvolupada en programari lliure i utilitzada en més de trenta països, té més de 3,5 milions de participants registrats arreu del món, dels quals 115.000 a Barcelona.