Aquestes recomanacions tenen com a objectiu millorar la inclusió de les persones diverses sexoafectivament i de gènere. Entre les propostes, destaquen les de formar l’alumnat i el professorat i difondre els protocols davant d’agressions lgtbi-fòbiques entre els referents, perquè tot i que existeixen, s’ha detectat que en molts casos no es coneixen en profunditat.
Una altre dels problemes que s’han posat damunt la taula ha estat la percepció que tenen els i les joves sobre l’acceptació o el rebuig per part de la seva família. Bona part de l’alumnat identifica hostilitat per part de l’entorn més proper, i en el millor dels casos, acceptació relativa o indiferència. En aquest sentit, una de les recomanacions que fan als centres és “implicar més les famílies per revertir la sensació de poc suport familiar”.
La percepció de l’alumnat
Prop del 30% de l’alumnat participant de l’Institut Escola Costa i Llobera admet haver normalitzat algun insult homòfob, el 47% ha presenciat situacions d’homofòbia al centre i el 22% les ha patit en primera persona. D’entre les agressions més comunes, destaquen les bromes i els insults. L’alumnat també han destacat que a més d’actituds lgtbi-fòbiques, també es fan comentaris masclistes i feixistes a les aules.
Pel que fa als joves de l’Institut Milà i Fontanals, el 85% està d’acord que les principals agressions són burles. El 38% també destaca la manca d’eines que té el centre educatiu per acompanyar les persones que han patit una agressió lgtbi-fòbica.
Participació de les comissions de gènere dels centres
Una de les particularitats d’aquests estudis és que els han dut a terme els i les participants de les comissions de gènere dels centres. La metodologia ha estat fer enquestes i entrevistes personals a alumnat i professorat amb la finalitat de detectar com són d’inclusius els seus centres, i a partir d’aquí, poder fer recomanacions per millorar els espais.