La reforma del Mercat de la Boqueria busca l’equilibri amb l’activitat turística
Des del 2017 l’Ajuntament ha fomentat la millora de la convivència entre botiguers i visitants.
Les obres impulsades per l’Ajuntament de Barcelona formen part del Pla de Gestió dels Espais de Gran Afluència (EGA) i tenen com a objectiu minimitzar les conseqüències que genera l’activitat turística.
El Mercat de la Boqueria, un dels més emblemàtics de Barcelona i el més antic, està a punt de transformar-se i renovar-se. L’objectiu de la reforma és potenciar-lo com a mercat de barri, sense que perdi la seva essència i singularitat.
Les obres impulsades per l’Ajuntament de Barcelona busquen trobar l’equilibri de l’activitat diària amb la presència de visitants: que preservi el seu caràcter de mercat enfocat als barcelonins i que continuï sent un referent internacional amb trets identitaris propis.
El tinent d’alcaldia i regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, ha remarcat la importància que el mercat “es converteixi en un espai central que ajudi a irradiar activitat al barri”.
Per fer tota aquesta transformació, que és un dels objectius estratègics del govern municipal per a aquest mandat, caldrà tramitar una modificació tant de l’Ordenança Municipal de Mercats com del Reglament intern de funcionament del Mercat de la Boqueria, que ja s’està abordant amb els comerciants. A partir d’ara, s’engegarà, també, un procés de diàleg amb la globalitat dels comerciants del mercat que haurà de quedar recollit en un acord de remodelació.
La previsió és que les obres de reforma comencin el 2025 i finalitzin el 2027. El pressupost és d’uns 12 milions d’euros.
Prioritzar la convivència amb els veïns
El Mercat de la Boqueria és un referent internacional, un dels mercats més emblemàtics de Barcelona i el més antic: el primer esment a la seva existència data del segle XIII. Actualment, amb 178 establiments, és el mercat amb més establiments de tota la xarxa de mercats de la ciutat, en té tres vegades més que els mercats de Sant Antoni (54) o Santa Caterina (60). La Boqueria també és el mercat municipal que rep més visitants: 23.273.738, el 2023, un 370 % més que el Mercat de Sant Antoni i un 722 % més que el de Santa Caterina.
Des del 2017 l’Ajuntament ha fomentat la millora de la convivència entre botiguers i visitants. Una de les mesures que es va prendre va ser restringir l’entrada als grups organitzats de visitants de 15 persones o més, els divendres i dissabtes entre abril i octubre. També va ordenar posar més agents cívics a l’interior del mercat.
Aquestes mesures van en línia amb el Pla de Gestió dels Espais de Gran Afluència (EGA) posat en marxa per l’Ajuntament, ja que el Mercat de la Boqueria i la plaça de la Gardunya són un d’aquests espais. La idea es posar en pràctica mesures que minimitzin les conseqüències que l’activitat turística genera.
La xarxa de mercats de Barcelona
Barcelona és una de les poques ciutats del món amb una xarxa de mercats que dona servei a quasi tots els barris. En total, la ciutat disposa de 39 mercats alimentaris, que proveeixen la ciutadania de productes frescos, de qualitat i proximitat i ofereixen serveis complementaris d’acord amb les necessitats comercials del segle XXI, com són la compra en línia o el repartiment a domicili.
L’oferta dels mercats de Barcelona esdevé més completa gràcies als quatre mercats no alimentaris que integren l’àmplia xarxa de mercats, on la ciutadania pot trobar des de roba o antiguitats fins a joguines i llibres i que conserven l’esperit singular de la venda a l’aire lliure que els caracteritza. Els mercats de Barcelona són un agent clau en el desenvolupament econòmic dels districtes, i abasteixen de producte fresc i de qualitat la ciutadania de cada barri. L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) impulsa un model de gestió innovador als mercats a través de la renovació i el manteniment d’infraestructures i la modernització de serveis per millorar la competitivitat.