Què en pensen les nenes i els nens de Barcelona sobre l’ús del temps?
Entendre la importància de l’ús del temps és cabdal per abordar l’acompanyament durant els primers anys de vida, ja que un ús del temps equilibrat contribueix a una bona salut mental i a un desenvolupament adequat de la personalitat. A més, escoltar les nenes i els nens i tenir en compte les seves inquietuds, necessitats i mirada en l’elaboració de les polítiques públiques contribueix a construir una ciutat més igualitària, sostenible, saludable i eficient.
Amb el nom “Barcelona, el temple del temps”, durant aquests darrers mesos s’han fet uns tallers dinamitzats en equipaments municipals, com ara ludoteques, centres obertes, centres cívics, casals infantils, etc. En total, dinou equipaments distribuïts per tots els districtes van ser l’escenari d’aquest taller. Prop de 300 nenes i nens d’entre 6 i 12 anys van participar en aquesta activitat ludicoparticipativa de reflexió sobre el concepte del temps i els usos que en fem i que en volem fer, d’aquest temps.
Activitats lúdiques que conviden a pensar
A través del joc i de propostes lúdiques, les nenes i els nens anaven experimentant diversos conceptes relacionats amb el temps, el seu dia a dia i el de les seves famílies.
Per fer-ho possible, el taller es va dividir en dues fases principals:
La primera part es va centrar en la reflexió. El temps és un concepte poc tangible i en aquestes edats costa d’entendre. Així que, entre totes les persones participants, reflexionaven i anaven traient l’entrellat de què representa el temps. Un cop ja estava definit, es feien altres propostes que permetien aproximar-nos als usos del temps. Per exemple, una de les dinàmiques més interessants consistia a fer que la Pepi, un personatge que representava ser l’encarregada del temps a Barcelona, repartís una bosseta a cada nena i nen. Aquesta bossa era el seu temps d’un dia i dins hi havia ple de boletes de fusta de colors, que simbolitzaven els minuts i les hores. Cada infant havia de distribuir aquest temps segons el que acostumava a fer durant el seu dia a dia, en pots transparents etiquetats amb activitats com descansar, anar a escola, fer esport, veure pantalles, temps en família, etc. El més interessant de la dinàmica van ser les reflexions que sorgien al final.
La segona part del taller consistia en una fase creativa i de futur, en què el grup preveia, enfocava i ideava com construiria una Barcelona on tothom tingués opcions per gaudir del seu temps. Aquesta fase s’encetava amb una conversa amb les nenes i els nens, i s’acabava fent unes construccions individuals o en petits grups, amb Legos i elements reutilitzables, de les idees que s’havien plantejat. Aquesta proposta també permetia reflexionar sobre què podem fer per millorar la qualitat del temps i com la ciutat pot contribuir a fer-ho possible.
En la part final del taller, dedicada a recollir i concloure la sessió, també es van fer entrevistes a algunes nenes i nens, en què se’ls va preguntar què és el temps, quins usos en fan i quins en fan les seves famílies.
Podeu consultar un resum de l’activitat en aquest vídeo i el vídeo amb la participació de les nenes i nens.
Conclusions que arriben a tota la ciutadania
Des de l’Ajuntament de Barcelona s’impulsa una política que tingui en compte les veus dels infants. És per això que les conclusions del taller no només es poden recuperar en aquest web, sinó que se n’ha fet difusió a través dels mitjans públics per tal que arribin a tota la ciutadania i puguin impulsar una reflexió conjunta.