Preguntes freqüents
-
Les mesures de gestió del temps impliquen un acord per canviar la norma estàndard sobre quan i, en alguns casos, on es treballa.
La flexibilitat és cada cop més important per a totes les persones.
Més enllà de la possibilitat de teletreballar abasta moltes altres mesures: una major flexibilitat en els horaris d’entrada i sortida, les setmanes de treball comprimides, les jornades compactades (pe. reduir la pausa de dinar), la utilització de la jornada anual (bosses d’hores, anualització de l’horari i el calendari laboral), etc
-
Perquè no podem parar el futur.
Aquestes mesures van sorgir, històricament, com un benefici adreçat a les persones, especialment aquelles que havien de combinar la feina amb les responsabilitats de cura. Però aquesta és només una dimensió de les polítiques de temps.
Progressivament es va anar generant una major consciencia del impacte positiu d’aquestes mesures en els resultats de l’empresa i en el conjunt de la societat.
Amb l’evolució dels models productius, es converteixen en un element clau de la nova cultura del treball: Una cultura orientada als resultats i no tant a la presència o als processos.
Una major autonomia sobre quan, on i com es treballa, és una dimensió clau d’aquesta nova cultura i un requisit essencial a atreure i retenir a professionals compromesos i responsables, que ho han de fer possible.
Sabem que, la implementació d’aquestes mesures:
- Millora la productivitat
Molts estudis han identificat la relació entre aquestes mesures i la millora de la productivitat. Les persones implicades amb l’empresa són més productives. La reciprocitat és una peça clau de les relacions laborals. Quan les persones perceben que l’empresa es preocupa del seu benestar, s’incrementa la satisfacció a la feina, el rendiment i el compromís.
Normalment aquestes mesures van acompanyades d’altres com la revisió de processos de treball per a fer-los més eficients, accions formatives per a una millor gestió del temps o la implementació d’eines per a millorar i fer més operativa la comunicació interna.
- Incrementa la implicació, el compromís i la satisfacció de les persones a la feina
La major autonomia percebuda, la capacitat d’equilibrar les diferents dimensions de la vida, produeix una sensació de benestar, redueix l'estrès, i permet un millor equilibri entre la vida laboral i la vida personal.
- Incrementa l’atractiu de l’empresa com a empleadora i per tant, la capacitat d'atreure i retenir les millors professionals.
Les persones busquen cada cop més autonomia sobre on, quan i com treballen. Els estudis també indiquen que les persones més joves tenen expectatives diferents sobre com volen treballar.
Estudis recents assenyalen que les generacions més joves esperen treballar més temps que les generacions anteriors, però també esperen tenir la flexibilitat per aconseguir els seus objectius i un millor equilibri entre la vida laboral i la vida familiar.
Utilitzant la tecnologia per evitar viatges innecessaris o decidint el lloc a es treballa en funció de la feina que cal fer en cada moment.
- Incrementa el benestar i redueix el cansament. Les persones amb més energia i més salut física i mental també treballen millor.
La reducció de desplaçaments innecessaris, la capacitat d’adaptar millor els ritmes de treball als ritmes personals, l’increment de la quantitat i qualitat de les hores de son o la possibilitat de fer una dieta més equilibrada tenen un impacte clar en el benestar i en la salut de les persones.
I també ajuden a combinar la vida laboral amb les aficions, els estudis o l’activitat física.
- Facilita la capacitat de retenir els membres del teu equip, també quan canvien les circumstàncies de la seva vida.
Facilitar una major autonomia en l’ús del temps és la millor forma de donar suport a les persones al llarg de les diferents transicions de la vida: ser pare o mare, tenir cura de persones malaltes o recuperar-se d’una malaltia o continuar el procés de formació.
- Contribueix a fer empreses més paritàries i per tant, aprofitar millor el talent.
Faciliten la corresponsabilitat d’homes i dones en les tasques de cura.
- Redueix la petjada de carboni de la organització – l’impacte en el medi ambient- i per tant contribueixen a fer una ciutat més sostenible
Diversos estudis han mesurat l'impacte d’aquestes mesures en la disminució d’emissions de gasos d’efectes d’hivernacle que es generen.
El foment del teletreball o la flexibilització dels horaris són algunes de les principals mesures per aconseguir una mobilitat més sostenible.
-
Alguns tipus de treball estan molt condicionants a un lloc i altres a un horari.
Però hi ha un ampli abast de mesures compatibles amb la presència i proximitat física. I algunes de les activitats segurament es poden fer de manera diferent.
Moltes organitzacions encara consideren que les mesures de gestió del temps o la flexibilitat en els llocs de treball és incompatible o massa difícil per a determinats tipus d’ocupacions o sectors. (per exemple la cura a les persones, el comerç o l’hostaleria).
Les empreses que requereixen vinculació al lloc o prestin serveis presencials tenen també una diverses opcions per a facilitar una millor gestió del temps:
- Torns flexibles perquè el personal tingui més control sobre quan treballa
- Opcions d'intercanvi de torns o una aplicació per ajudar el personal a canviar el seu torn amb temps avís més curt
- Organitzacions de treball a temps parcial que permeten a les persones treballadores triar els dies de treball.
-
A la Xarxa NUST participen empreses de totes les mides i de diferents sectors d’activitat. Cada una amb diferents condicionants.
Però precisament les empreses més petites són les que poden tenir més facilitats per a incorporar aquests canvis i obtenir major rendiment de la seva implementació.
Perquè la capacitat d’adaptar-se a les necessitats de cada persona i generar “beneficis socials a mida” són claus l’hora de competir amb empreses més grans per a retenir o atreure talent.
Les empreses més petites poden extreure un gran rendiment de l’experiència d’altres. Es per això que a la NUST es dona especial importància a les necessitats de les empreses més petites.
En definitiva, la mida no importa a l’hora de fer empreses més eficients i receptives a les necessitats de les persones treballadores.
Sovint una mesura innovadora que ha implementat una empresa resulta molt inspiradora per una organització d’una mida o d’un sector completament diferent.