Per començar, vam observar bé el mural i el seu estat de conservació. Així, una visita al taller de ceràmica de l’Escola Massana ens va ajudar a comprendre que les peces estan fetes de gres ceràmic, un material refractari, cuit a alta temperatura, fet que els hi dona una gran duresa i resistència i una baixa porositat. En superfície, les peces estan esmaltades o engalbades. Les rajoles es van adherir al mur de ciment gràcies a un morter cola aplicat en quatre punts. Curiosament, no es va aplicar morter de junt entre les rajoles. Quant a l’estat de conservació, l’hem descrit en l’apartat En quin estat es trobava? d’aquest web.

A continuació, vam procedir a la neteja del mural, el gruix de la feina de conservació-restauració. Vam començar amb una neteja en sec, seguida d’una neteja en humit amb aigua i vapor d’aigua, ajudant-nos d’eines mecàniques per treure la brutícia més adherida i les massilles que reproduïen els volums perduts. Vam haver d’utilitzar dissolvents orgànics per tal d’eliminar algun grafit recalcitrant.

També vam retirar el morter que omplia els espais on s’havien perdut rajoles, tot deixant les rajoles reposades als anys noranta. Aquesta tasca va provocar la caiguda d’algunes rajoles poc adherides. Les vam tornar a col·locar amb morter cola així com les noves rajoles creades a l’Escola Massana en substitució d’aquelles perdudes.

Com a últim, vam adherir els fragments trencats, vam omplir les esquerdes i reintegrar les petites pèrdues de volum amb un morter a base de calç, pigments i resina acrílica.

Pel que fa les rajoles amb poema, alienes a l’obra i col·locades en un moment indeterminat per un autor desconegut, després d’un debat, es va decidir mantenir-les. En aquesta conversa hi van participar Carme Hosta i Marta Segarra -tècniques del Departament de Patrimoni Arquitectònic, Històric i Artístic de l’Ajuntament de Barcelona-, Rosa Gasol -conservadora-restauradora especialitzada en pintura mural-, Jesús-Àngel Prieto -ex-director de l’Escola Massana- Anna Làzaro -cap d’intervencions en el patrimoni del Servei d’Arqueologia-, alumnes i professors de l’Escola Massana, alumnes i professionals en conservació-restauració a càrrec de la intervenció del mural de la rotonda. El debat va girar al voltant del significat i legitimitat de l’art espontani, considerant l’especificitat de les dues rajoles amb poema.

Mapa d'intervencions. Plafó 1
« de 5 »

Estat abans i després de la intervenció de conservació-restauració de dos dels plafons:

 

Alumnes de l’ESCRBCC

Dades tècniques de la intervenció:
Titularitat del bé: Ajuntament de Barcelona, Departament de Patrimoni Arquitectònic, Històric i Artístic
Direcció facultativa: Servei d’Arqueologia de Barcelona, Anna Làzaro
Promotor: Transports Metropolitans de Barcelona, Àrea de Manteniment i Projectes
Execució de les obres: Impermeabilización, Protección y Limpieza SL
Treballs de conservació-restauració: Terra Conservació i Patrimoni SLU, Kusi Colonna-Preti i Gemma Torra i Campos
Alumnes en pràctiques professionals de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya: Amancay Benítez, Sofia Fonseca, Sandra Martínez Vendrell, Paula Perálvarez Delgado, Guim Puigventós Cardona i Eudokia Smirnova.
Creació de les noves peces de ceràmica: Matilde Grau, Montse Artigau i els alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior de l’especialitat Arts Aplicades al Mur.
Fotogrametria: Jaime Salguero
Imatge gràfica: Clara-Iris Ramos

Última actualització de la pàgina: 20/8/2025