Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut

Arxiu Municipal de Barcelona

Inici
Instruccions de navegació del menú

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa
Instruccions de navegació del menú

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa

Arxiu Municipal del Districte de Les Corts

  • Història de l’Arxiu
  • Quina documentació conservem?
  • Activitats educatives
    • Coneix l'Arxiu Municipal del Districte de les Corts
  • Recursos didàctics
    • Ha canviat molt l'escola?
    • Les Cristalleries Planell
    • El dia a dia del poble de les Corts
    • Investiguem els àlbums fotogràfics
  • Publicacions
  • On Som
  1. Inici
  2. / Arxius Municipals de Districte
  3. / Les Corts

Quina documentació conservem?

Fons municipals

Apleguem la documentació municipal produïda o rebuda pels diversos òrgans de govern i dependències administratives municipals del seu àmbit territorial, tant vigents com desaparegudes.

  • Fons de l’antic municipi de les Corts, del 1823 al 1897.
  • Fons de l’Ajuntament de Barcelona, del 1954 fins a l’actualitat, tot i que el volum important de documentació es produeix a partir de l’any 1984.

Disposem de 57 caixes de documentació de l’antic municipi de les Corts. Tot i que el fons es va iniciar el 1823, el seu volum més important es troba entre els anys 1857 fins al 1897. La seva documentació permet descobrir els fets polítics i la vida dels habitants d’un dels antics pobles del pla de Barcelona.

El fons de l’Ajuntament de Barcelona està format per la documentació generada a partir de l’annexió dels pobles del pla, i la documentació més antiga és la de la Junta de Districte de les Corts dels anys 1954 al 1983, tot i que es tracta de documentació testimonial per les escasses funcions que tenia aquest òrgan.

A partir de l’any 1984, amb la nova divisió territorial de Barcelona en deu districtes, la definició de competències dels consells municipals de districtes i l’activitat política i administrativa a les oficines municipals, és quan trobem el volum més important de documentació. Les sèries més consultades per la ciutadania són llicències d’activitat, les llicències d’obres majors i menors i els projectes urbans.

Fons privats

Apleguen tota la documentació recollida a través de la cessió o la donació que efectuen persones i entitats privades. Entre les més importants, hi trobem el fons de l’antiga fàbrica de vidre bufat Cristalleries Planell, el de l’Orfeó de les Corts i el de l’Institut Frenopàtic Tomàs Dolsa.

El fons de Cristalleries Planell documenta una de les grans indústries que es van establir a les Corts i abraça el període del 1914 al 1949, a més d’un interessant recull en imatges. Constitueix una bona font per explicar l’estructura econòmica i social de les Corts, el seu context urbà, els processos i les tècniques de fabricació, la previsió en els canals de comercialització i el repte emprenedor individual i col·lectiu de tot un poble.

Pel que fa al fons de l’Orfeó de les Corts, creat el març del 1958 per iniciativa d’un grup de veïns i veïnes del barri, abraça des del 1958 fins al 2004 i és el resultat de la gestió de l’entitat i de les seves activitats. Conté documentació textual, gràfica i audiovisual de les seves actuacions musicals i activitats.

Finalment, la documentació de l’Institut Frenopàtic Tomàs Dolsa, cedida a l’Arxiu de les Corts l’any 2000, quan la institució va tancar després de 140 d’història, està composta per 60 m lineals de documentació històrica textual, plànols, planxes de gravats i àlbums de fotografia.

Col·leccions

A més de la col·lecció de 16.000 fotografies que van des del 1890 fins al 2015, en conservem d’altres d’origen privat que abracen des del 1890 fins al 1974, com la de la família Morales i Batlle, antic alcalde del municipi independent de les Corts.

Destaquem també la col·lecció de postals de l’Arxiu de les Corts, que va del 1890 al 2010, en especial les del zoològic de Torre Melina de començaments del segle XX.

Disposem d’una biblioteca auxiliar i de revistes i publicacions periòdiques editades a les Corts, provinents, en molts casos, d’associacions de veïns i entitats diverses.

 

Si vols conèixer tota la informació de què disposem a l’Arxiu de les Corts, consulta el quadre de fons.

Per consultar la documentació presencialment, cal cita prèvia.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Unes mans amb guants blancs aguanten un lligall manuscrit obert per la meitat

Acta municipal del 8 de gener de 1823, quan les Corts encara formava part del municipi de Sant Vicenç de Sarrià. Carme García Navarro

Slide 1 of 1

Documents

  • Quadre de fons AMDC (PDF 430.65 KB)
Barcelona City Council logo
  • Accessibilitat
  • Avís legal
  • Contacta