Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut

Arxiu Municipal de Barcelona

Inici
Instruccions de navegació del menú

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa
Instruccions de navegació del menú

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui Som?
    Qui Som?
    • Nosaltres
    • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Com ens organitzem?
      • Pla estratègic de l'AMB
      • Memòries
      • L'Arxiu en Xifres
      • Drets i compromisos
    • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Història de l’Arxiu
      • Orígens medievals
      • Un fons històric i un d'administratiu
      • El Projecte d’ordenació d’arxius
      • Canvi de segle
    • Informació i horaris
    • Com arribar-hi
    • Centres d'arxiu
    • Col·labora
  • Consulta
    Consulta
    • Consulta els documents
    • Documentació sobre el Registre Civil de Barcelona
    • Preguntes freqüents
  • Serveis
    Serveis
    • Assessorament personalitzat
    • Reproduccions de documents
    • Activitats de formació i difusió
    • Servei a l’Administració
  • Activitats i difusió
    Activitats i difusió
    • Coneix les nostres activitats
    • Visites comentades
    • Exposicions Virtuals
    • Publicacions
    • El podcast de l'Arxiu
    • Itineraris de l'Arxiu
    • Setmana Internacional dels Arxius
    • Activitats educatives
    • Aprendre amb l’Arxiu
    • Jornades de recerca
  • Gestió documental
    Gestió documental
    • Quadre d’organització de fons
    • Quadres de classificació
    • Mètode de descripció
    • Esquema de metadades
    • Comissió Municipal d’Avaluació i Accés a la Documentació
    • Calendari de conservació i accés
    • Administració electrònica
    • Normativa

Arxiu Municipal del Districte de Sarrià-Sant Gervasi

  • Història de l’Arxiu
  • Quina documentació conservem?
  • Activitats educatives
    • Coneix l’Arxiu Municipal del Districte de Sarrià - Sant Gervasi
    • Què podem trobar a l’Arxiu de Sarrià - Sant Gervasi
    • Un passeig pel Sarrià antic
  • Publicacions
  • On Som
  1. Inici
  2. / Arxius Municipals de Districte
  3. / Sarrià-Sant Gervasi

Quina documentació conservem?

Fons municipals

Apleguem la documentació municipal produïda o rebuda pels diversos òrgans de govern i dependències administratives municipals del seu àmbit territorial, tant vigents com desaparegudes.

Gestionem i conservem la documentació següent:

  • Els fons dels antics municipis de Sarrià (1747-1921), Sant Gervasi (1727-1897), Vallvidrera (1714-1890) i Santa Creu d’Olorda (1766-1916).
  • El fons de l’Ajuntament de Barcelona, des del 1949 fins a l’actualitat.

FONS DE L’ANTIC POBLE DE SARRIÀ

Sarrià va ser l’últim poble que es va agregar el 1921 i, tot i que era un poble petit, de prop de 10.000 habitants, va tenir temps de créixer urbanísticament i arquitectònicament.

El seu fons és molt extens, ja que conserva també el pas cap a l’electrificació de la zona i la modernització dels serveis. Conté un total de 822 caixes i aplega documentació des del 1740 fins al 1922, tot i que la més extensa és des del 1845 i fins al 1921.

Dins el període inicial es troba la documentació relativa al territori del que posteriorment seria l’antic poble de les Corts, que es va segregar de Sarrià el 1834.

FONS DE L’AJUNTAMENT DE SANT GERVASI

Tot i que és un poble petit, en la data d’agregació a Barcelona, el 1897, quan tenia prop de 10.000 habitants, va esdevenir un fons interessant que es mantenia en condicions perfectes, ja que no havia sofert cap deteriorament ni desaparició d’expedients.

Conté 336 caixes, de les quals les sèries més interessants són les d’urbanisme i obres privades, i també les de padró i serveis militars, amb 28 caixes.

Pel que fa al fons de Sant Gervasi de Cassoles, conté pràcticament l’única documentació administrativa conservada del municipi, fet que el converteix en un testimoni de primera mà de l’administració local de meitat del segle XIX, i el fa indispensable per a qualsevol estudi sobre l’antic municipi de Sant Gervasi de Cassoles.

FONS DE L’AJUNTAMENT DE VALLVIDRERA

El fons municipal d’aquest antic poble conté 35 caixes que es remunten fins al 1890, data en què l’Ajuntament de Vallvidrera es va agregar a Sarrià. La documentació forma part de l’Arxiu de Sarrià des d’aleshores i fins al 1921.

Les seccions més interessants d’aquest fons són la d’Administració General, que aplega els llibres d’actes, i la de Finances.

FONS DE L’AJUNTAMENT DE SANTA CREU D’OLORDA

Aquest poble es va dividir i agregar, en part, a l’Ajuntament de Sarrià, el 1916. En concret, el territori agregat és el que envolta l’església parroquial i el sector de Can Mallol, en total 2,21 km2.

El fons no conté la documentació completa de l’antic poble, però sí que és l’única que es conserva i constitueix un bon exemple per il·lustrar els processos d’annexió i segregació dels antics municipis del pla de Barcelona. La documentació que va passar a l’Arxiu de Sarrià abraça el període que va des del 1766 fins al 1916, tot i que hi manquen les actes municipals del 1916.

FONS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA

La documentació més antiga d’aquest fons és de la Junta Municipal del Districte III, de l’any 1949 fins al 1983. Es tracta, principalment, de la correspondència entre els òrgans centrals de l’Ajuntament i el Districte.

El volum important de documentació comença el 1984 amb la nova divisió territorial de Barcelona en deu districtes i la definició de competències dels consells municipals de districte. Les sèries més consultades són les llicències d’activitat, les llicències d’obres majors, obres menors i inspecció i els projectes urbans.

Fons privats i institucionals

Un dels més remarcables prové de la família Vergés Piera, que conté la documentació notarial i testamentària de la família des del segle XVIII al XX.

El fons de la família Jové, adquirit el 1993, conté documents fotogràfics, bibliogràfics i textuals sobre la trajectòria històrica dels barris de Sarrià - Sant Gervasi.

Del fons institucional del Parc d’Atraccions del Tibidabo, cedit el juliol del 2014 i que guarda documentació estrictament administrativa, en destaquem les 10.859 fotografies integrades en el fons dels anys 1900 al 2002 i, pel seu valor històric, les que fan referència a la urbanització parcial de la serra de Collserola i de l’actual avinguda del Doctor Andreu (1905-1920).

Col·leccions

Disposem d’una col·lecció de fotografies, a partir del 1870, dels barris dels districtes, a més de cartells, postals, gràfics, etcètera, produïts per associacions i entitats del territori.

Disposem d’una biblioteca auxiliar i de revistes i publicacions periòdiques editades a Sarrià - Sant Gervasi, provinents, en molts casos, d’associacions de veïns i entitats diverses.

 

Si vols conèixer tota la informació de què disposem a l’Arxiu de Sarrià - Sant Gervasi, consulta el quadre de fons.

Per consultar la documentació presencialment, cal cita prèvia.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Unes mans amb guants blancs aguanten un plànol que mostra la façana d’un edifici religiós

Entre la documentació municipal conservada a l’AMDSG es troba la dels antics pobles agregats de Sarrià, Sant Gervasi, Vallvidrera i Santa Creu d’Olorde. Carme García Navarro

Slide 1 of 1

Documents

  • Quadre de fons AMDSG (PDF 102.53 KB)
Barcelona City Council logo
  • Accessibilitat
  • Avís legal
  • Contacta