Més fiscalitat turística i congelació majoritària d’impostos a la ciutadania
El projecte d’ordenances fiscals per al 2025 planteja un creixement de 22,6 milions d’euros en els ingressos que recapta la ciutat, basat en més fiscalitat al turisme i la congelació generalitzada d’impostos per a la gran majoria de la ciutadania. També es tenen en compte els reptes mediambientals i l’atracció de noves inversions que generin ocupació a la ciutat.
IBI diferenciat als establiments hotelers de més valor cadastral
L’IBI a immobles destinats a oci i hostaleria passarà de l’1% actual a l’1,08% en els establiments amb un valor cadastral superior a 5,2 milions d’euros. Es tracta de 223 immobles, 208 dels quals són hotels.
Aquesta mesura s’afegeix a l’increment del recàrrec turístic, que des d’aquest octubre és el màxim legal, de 4 euros, i a la proposta de revisió a l’alça de les tarifes del Park Güell fins a 18 euros, que s’aplicaria a partir del gener.
També es proposa modificar a l’alça el tipus de l’IBI que afecta els béns immobles de característiques especials (BICES), 130 en total, que es troben bàsicament al port de Barcelona: terminals de creuers, túnels de peatges o la regasificadora. Es planteja un increment progressiu en 3 anys per passar del tipus vigent, del 0,8%, fins al màxim legal permès, de l’1,3%, que equipararia la ciutat amb altres capitals portuàries com València o Algesires.
Projecte Zona Bus 4.0
S’estableix una nova regulació de l’estacionament d’autocars turístics per limitar i endreçar l’ús dels espais que integren el sistema Zona Bus i reduir l’impacte que tenen en la mobilitat de la ciutat, sobretot, a les zones amb més afluència i pressió.
Es crea una nova taxa d’ús de la Zona Bus que consisteix en un permís de reserva prèvia de plaça, que tindrà un preu de 35 euros diaris. Als entorns singulars o de gran afluència caldrà abonar 3 euros addicionals per cada operació d’encotxar i desencotxar.
A més, els vehicles turístics seguiran abonant la taxa d’ocupació de l’espai públic, que s’actualitzarà amb un increment del 12% respecte de les taxes actuals. Es calcula que amb la nova ordenança els autocars turístics passaran de pagar en conjunt i de mitjana, de 20 euros diaris a 80 euros diaris.
Una taxa de residus adaptada al nou marc legal
L’entrada en vigor de la llei que obliga a disposar d’una taxa específica de recollida de residus diferenciada i no deficitària, és a dir, que cobreixi tot el cost que té aquest servei, provocarà un increment progressiu de les tarifes els propers tres anys.
L’any vinent, el 72,7% de les llars tindran un increment d’entre 5 i 10 euros en la factura anual, segons la categoria del comptador. Es mantenen les bonificacions actuals, com la targeta d’usuari dels punts verds.
Altres modificacions
Es proposa una racionalització i millores en la bonificació de l’impost sobre béns immobles per a la instal·lació de sistemes d’aprofitament de l’energia solar, que incentivin la substitució de les instal·lacions existents per altres de solars híbrides. D’altra banda, es limiten a un màxim de 5 anys les bonificacions a l’impost sobre vehicles de tracció mecànica per la compra d’un turisme de zero emissions i es redueix al 50% la bonificació en l’estacionament regulat.
Finalment, es plantegen bonificacions a partir del 50% en l’impost sobre activitats econòmiques per inversions en actius fixos de més d’un milió d’euros i generació de llocs de treball i per a empreses que estableixin centres d’innovació o empreses emergents a la ciutat. Les bonificacions poden arribar al 95% per a inversions superiors als 5 milions d’euros o que generin més de 150 llocs de treball.
Aquestes ordenances fiscals per al 2025 s’han aprovat provisionalment al plenari del mes d’octubre.