El Centre LGTBI de Barcelona posa en marxa avui la campanya “Això va per tu!”, amb l’objectiu que lesbianes i bisexuals coneguin els serveis d’atenció gratuïta de l’equipament i en facin ús.
La campanya, basada en un vídeo informatiu que es difon per xarxes socials, vol interpelar a lesbianes i bisexuals, independentment de les paraules que facin servir per autoidentificar-se, i ha estat creada per Katu Huidobro i Maria Berzosa, amb il·lustracions d’arba Arrelano Arnedo.
A llarg dels seus sis anys de funcionament, el Centre ha atés a un total de 3.153 persones. D’aquest total de persones ateses, gairebé la meitat (un 46,78%) han estat homes cisgènere, mentre que l’altra meitat correspon a dones cisgènere, persones trans, persones no binàries i altres identitats.
Pel que fa les persones trans i no binàries, el Centre ofereix un servei d’atenció psicològica per a persones trans i no binàries i el Grup Trans i No Binari, que es troba un cop al mes, i que és un espai de socialització entre persones que s’estan qüestionant el seu gènere.
Així, l’atenció específica a lesbianes i bisexuals per part del serveis d’atenció gratuïta és una assignatura pendent de l’equipament, que es deu a múltiples factors, tant estructurals com de biaixos en el disseny del servei.
Mancances estructurals
Des del Centre es reconeix que, de manera estructural, les lesbianes i bisexuals tendeixen a demanar menys atenció als serveis relacionats amb el seu benestar i les cures d’elles mateixes, comparades amb els serveis que sol·liciten els homes cis.
D’altra banda, lesbianes i bisexuals també experimenten un cert allunyament dels serveis públics en general, com ara els serveis de salut o certs tràmits burocràtics, per haver patit experiències negatives en l’atenció o per la por a rebre estigmes, discriminació o violències.
Per exemple, en el cas concret de l’atenció a la salut sexual, la manca d’informació sobre prevenció d’ITS en relacions sexuals entre persones amb vulva, la invisibilitat i els estigmes cap a les bisexuals o les violències cap a les dones trans, com la patologització o la negació d’atenciò mèdica, són algunes de les mancances que es denuncien des de plataformes com la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans, Bisexuals, Intersex i més (FELGTBI+).
A més, cal que els serveis d’atenció reconeguin, des d’un enfocament interseccional, els diferents factors d’opressió que poden travessar les experiències vitals d’una persona (raça, situació socioeconòmica, estatus migratori, condicions de salut, edat, etc.) per tal de no perpetuar les discriminacions i no revictimitzar les persones.
Tots aquests factors influeixen a l’hora de demanar cita als serveis d’atenció, i acaben condicionant el benestar i la salut física, psicològica, social i emocional de les persones.
Diferències entre lletres i biaix androcèntric
En paral·lel, s’observen també diferències entre la visibilitat de les diferents lletres del col·lectiu LGTBIQA+. Històricament, s’ha donat més relleu a les experiències que travessen els homes gais. De fet, en molts casos el disseny dels serveis adreçats al col.lectiu LGTBIQA+ obeeix a un biaix androcèntric, molt basat en les perspectives dels homes gais que, encara que no sigui aquesta la intenció, arriben a invisibilitzar i, fins i tot, a deixar de banda les necessitats, vivències i problemàtiques que afecten a lesbianes, bisexuals, persones trans, persones no binàries, intersex o asex.
Des del Centre LGTBI s’està apostant per incorporar una perspectiva feminista interseccional a aquest disseny de serveis, en el marc d’una estratègia de revisió integral del servei d’acollida i els serveis especialitzats.
Servei d’acollida i serveis especialitzats
Volem aportar el nostre granet de sorra per acostar a les lesbianes i bisexuals a uns serveis d’atenció gratuïta que siguin amigables i acollidors amb les seves diversitats.
En aquesta línia, el servei d’acollida del Centre LGTBI té una mirada sensible, empàtica i acollidora amb totes les persones LGTBIQA+ i les seves necessitats concretes, tant des del punt de vista de la diversitat sexual, afectiva i de gènere, com d’altres interseccionalitats que les puguin creuar (situacions de migració, edat, situació socio-econòmica, condicions de salut…).
El servei està conformat per persones treballadores de l’àmbit social que, a través d’una escolta activa i un acompanyament pausat, ajuden a detectar les necessitats de la persona des d’una mirada integral, atenta a totes les circumstàncies que l’envolten. Per exemple, es té en compte com les situacions que afecten a allò material (manca d’habitatge, precarietat laboral) tenen un impacte emocional significatiu.
Un cop ateses pel servei d’acollida, les persones poden ser derivades als serveis especialitzats del Centre:
–Assessorament psicològic: una psicòloga ofereix un assessorament a les necessitats psicoemocionals de la persona, amb un màxim de 10 sessions.
–Assessorament per a persones trans i/o no binàries: una psicòloga especialitzada ofereix atenció i suport emocional a persones trans i no binàries.
–Assessorament jurídic: un advocat especialitzat resol dubtes jurídics puntuals sobre temes com l’asil polític per motius d’orientació sexual o identitat de gènere, matrimoni i custòdia de criatures, tràmits legals pel canvi de la menció de nom i sexe en la documentació o situacions de discriminació i violència, entre altres.
A banda d’aquests serveis, lis professionals del servei d’acollida també poden derivar les persones usuàries als serveis especialitzats d’altres entitats, així com a serveis públics municipals, com ara l’Oficina per la No Discriminació (OND); el Plural, Centre de Masculinitats, dirigit a la població masculina que vol fer canvis cap a models relacionals més oberts, respectuosos i saludables; el Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) per a casos de violències masclistes; el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB); el Servei d’Atenció Immigrants, Emigrats i Refugiats (SAIER) i el Servei Trànsit, de la Generalitat de Catalunya, per a l’atenció de persones trans en l’àmbit sociosanitari, entre altres.
Qui pot demanar aquests serveis d’atenció?
Els serveis estan adreçats a persones que resideixin, treballin o estudiïn a la ciutat de Barcelona.
Es tracta de serveis gratuïts, adreçats a persones LGTBIQA+ i a persones del seu entorn.
Les consultes que s’atenen han d’estar relacionades amb les vivències com a persones LGTBIQA+ o amb el fet d’estar acompanyant a alguna persona del col·lectiu.
Com es demana una cita?
Les persones poden demanar cita amb el servei d’acollida per diferents vies:
–Enviant un correu a info@centrelgtbibcn.org
-Trucant al 93 880 51 11
-De manera presencial al Centre LGTBI, situat al carrer Comte Borrell, 22 (metro L2 Sant Antoni/ L3 Poble Sec)
L’horari d’atenció del Centre LGTBI és:
De dilluns a divendres, de 10 a 14 i de 15:30 a 20:30 hores
Obert el segon dissabte de cada mes, de 10 a 14 i de 15 a 20 hores