Bruixes, mags, espiritistes, curanderes i xamanes vesteixen les parets del Centre LGTBI de Barcelona en una proposta artística que vol reapropiar-se dels elements propis de les religions i l’espiritualitat per resignificar-los en la seva vessant més queer.
El Centre LGTBI de Barcelona presenta “Encanteris i dissidències”, una exposició coral que, com un exercici d’allò més queer, es reapropia d’elements propis de les religions i les espiritualitats per construir nous relats que parteixen de la representació de les diversitats sexuals, afectives i de gènere.
La mostra acull les creacions d’una dotzena d’artistes i col·lectius activistes d’Europa i Amèrica Llatina, que s’exposen totes juntes per primera vegada i dialoguen gràcies al treball de curadoria de Julia Pardo i Xeito Fole, de l’equip de programació del Centre LGTBI.
Com si es tractés d’un passeig per un particular temple queer, els altars de l’espai expositiu del Centre LGTBI estaran poblats per bruixes, mags, espiritistes, curanderes i xamanes, però també per santes, àngels i deïtats. L’exposició podrà visitar-se des del 13 d’octubre fins al 30 de desembre, mentre que el 25 d’octubre tindrà lloc una presentació conjunta de l’exposició i un diàleg entre les persones que hi han participat.
Entre les peces de l’exposició es troba el Santo Coño Insumiso de Barcelona, una instal·lació confeccionada per activistes andaluses a Barcelona en solidaritat amb les feministes de Sevilla i Màlaga que van ser imputades per pressumptes delictes d’odi contra els sentiments religiosos en portar aquesta figura en processó en el context d’una manifestació.
També es pot veure la peça audiovisual “Àngel Negre”, obra de l’activista i investigadora intersex Mer Gómez que reinterpreta la iconografia religiosa en clau de diversitat sexual. Aquesta peça que va ser realitzada en el marc de l’activitat “Mirades insubmises. Pensar la diversitat sexual i el desig a través de l’art” del Museu Nacional d’Art de Catalunya.
La indagació sobre les arrels, la reivindicació de la genealogia i l’intent de guarir les ferides del propi llinatge es fan presents amb les obres del col·lectiu Las Migras de Abya Yala, un grup d’artistes que recuperen metodologies ancestrals i implementen l’error, afecte i humor com a camins vàlids front del model productiu en l’art. És així que amb les seves obres recuperen fotografies de l’àlbum familiar o tècniques com les arts tèxtils o el fotobrodat. Les peces provenen de la mostra “Travesías entre ensoñaciones y tempestades”, que va promoure el col·lectiu artístic feminista FemArt a l’espai expositiu de Ca La Dona.
La irreverència i la provocació dels collages de l’artista i escriptora canària Roberta Marrero; la pregària irònica de lis participants de les I Jornades Estatals Autogestionades sobre Bisexualitat; la reivindicació de la memòria de les bruixes amb el collage de Leticia P.F. de Bobadilla o la màgia de les plantes medicinals, protectores i rituals retratades per les i·lustracions de Natalia Saldaña o les de Rapha Hu completen aquest singular panteó dissident.
L’exposició “Encanteris i dissidències” es troba emmarcada en el cicle d’activitats “Espiritualitats” del Centre LGTBI de Barcelona, que vol recuperar l’espiritualitat com a camí d’alliberament personal i col·lectiu, com a quelcom que va més enllà de les religions monoteistes i que té un gran valor i potencialitat en la història i present del col·lectiu LGTBQIA+.