Ja han començat les primeres proves d’integració del tramvia amb el nou traçat per l’avinguda Diagonal. Un comboi ha fet la primera sortida a una velocitat reduïda de 5 km/h al llarg del tram entre les noves estacions de Glòries i Verdaguer. Aquestes actuacions formen part de la primera fase de connexió de les dues xarxes tramviàries i continuaran al llarg de l’estiu amb les proves d’integració i de marxa en blanc, amb la previsió que es pugui posar en funcionament la tardor del 2024.
El nou tram de tramvia connectarà en 6 minuts Glòries i Verdaguer i enllaçarà amb quatre línies de metro, l’L1, l’L2, l’L4 i l’L5, i tretze línies d’autobús. Es preveu un increment de 24.000 viatges diaris en aquest mitjà, gairebé el doble dels actuals.
Després de 28 mesos d’obres, les proves d’integració que aquest dilluns comencen han de permetre fer les comprovacions i els ajustos necessaris per poder posar en funcionament el servei la tardor del 2024. L’objectiu és provar la compatibilitat dels tramvies amb el nou traçat i la resta d’obra civil executada, les andanes i el carril d’alimentació per terra (APS).
L’estació d’intercanvi de Glòries serà el punt d’inici del recorregut i on el tramvia —un dels 18 d’adaptats per alimentar-se via tercer carril— farà el canvi d’alimentació de catenària aèria a soterrada mitjançant la baixada del pantògraf i dels patins. La prova s’ha fet de nit per generar les mínimes afectacions possibles de la circulació.
Proves d’un sistema d’alimentació contínua per terra
La connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal es farà sense línia aèria de contacte o catenària i amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos rails que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. D’aquesta manera, els tramvies que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf.
Aquest sistema, a més de la instal·lació del tercer carril i equips específics en subestacions, ha requerit l’adaptació de la flota actual i equipar els nous tramvies. Serà la primera vegada a l’Estat espanyol que s’implementa aquesta tecnologia en tramvies i la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia, i, per tant, les d’aquest dilluns són unes proves de gran rellevància per comprovar-ne el funcionament.
El nou tram canviarà l’operativa de les línies T4, T5 i T6
El nou tram de Glòries a Verdaguer, que es preveu que es posi en servei a la tardor, serà operat per la línia T4 del Trambesòs, que deixarà de circular en direcció a Ciutadella – Vila Olímpica i farà el recorregut cap al centre de la ciutat. La T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja de Barcelona.
El nou servei de tramvia recorrerà 2 quilòmetres pel centre de la ciutat i entrarà de ple en la trama urbana de l’Eixample. Està previst que incorpori una demanda addicional de 24.000 viatges al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal. El futur servei de la fase 1 del tramvia cobrirà una zona amb poca oferta de transport públic amb un mode ferroviari d’alta capacitat.