Procés d’acompanyament al veïnat

Acompanyem els veïns i veïnes de la primera fase de les obres de connexió del tramvia (plaça de les Glòries-Verdaguer)

El desembre del 2020, l’Ajuntament va aprovar un acord i va signar un conveni amb l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) per connectar la xarxa tramviària. Fruit d’aquest conveni, està previst que a la tardor comencin les obres prèvies a la connexió, en què es reordenaran els usos de la Diagonal entre els carrers de Castillejos i de Girona, i la Canòpia, a les Glòries.              

Les obres, amb projectes definitivament aprovats, es concreten en dues grans actuacions:                        

Urbanització de la Diagonal

  • Entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Marina, al tronc central s’instal·larà la plataforma del tramvia, es construirà un carril bici bidireccional de 4 metres i s’ampliaran les voreres laterals (que passaran de 3 a 7,5 metres). La circulació del trànsit privat es reduirà a dos carrils per sentit, que se situaran als laterals de l’avinguda.

  • Entre els carrers de Marina i Castillejos es mantindrà la rambla central i el carril bici bidireccional, s’ampliaran les franges verdes laterals fins a 1,5 metres, les calçades laterals tindran un carril de circulació i les voreres s’ampliaran de 3 a 7,5 metres.
                                

Intervenció a la pl. de les Glòries 

  • Construcció d’un nou intercanviador, que integrarà les línies T4, T5 i T6 del tramvia, diverses línies de busos urbans i interurbans i intercanvi amb la parada de metro de Glòries (L1).

  • Instal·lació d’una pèrgola fotovoltaica (com a marquesina de l’intercanviador), que se situarà a la banda mar de la plaça, davant del Museu del Disseny, en el tram comprès entre els carrers de Cartagena i Badajoz.

  • Tres nodes de biodiversitat per facilitar la mobilitat de les espècies que integren l’ecosistema del parc de les Glòries.

  • Uns jardins entorn dels accessos de l’estació de metro de Glòries (L1).

Posteriorment, es redactaran els projectes de la segona fase de l’obra, que abastarà el tram entre Verdaguer i Francesc Macià. 

 

OBJECTIUS DEL PROCÉS

  • Informar de les obres previstes

  • Minimitzar l’impacte de les obres al territori que afecten el medi ambient, la mobilitat, la seguretat i el confort del veïnat

  • Promoure l’intercanvi amb els agents implicats

  • En darrera instància, i un cop acabin les obres, donar continuïtat al debat dels passos següents en relació amb aquest projecte de ciutat    

 

COM HO FAREM?

El procés d’interlocució amb la ciutadania donarà continuïtat al treball participatiu del procés d’escolta activa de l’any 2016. Per tant, el tret de sortida serà la represa de la Comissió de Seguiment amb què va culminar el període anterior, tot incorporant-hi les entitats que s’hagin constituït en el període 2016-2021, així com una representació de les escoles de l’entorn de les obres.

La interlocució amb els agents implicats es mantindrà durant el període que durin les obres (està previst que acabin el segon trimestre del 2023).

L’explicació i la recollida d’aportacions s’articularà al voltant d’aquests temes:

  • Mobilitat (secció de carrer, distribució de carrils, estacionament, càrrega i descàrrega, itineraris de vianants...)

  • Espai públic (verd, zones d’estada, mobiliari urbà)

  • Impacte de les obres (canvis que comporten) i mesures de minimització de molèsties i inconvenients

Creació d’un grup impulsor Tramvia amb referents municipals per coordinar el projecte. Una de les missions serà donar el vistiplau a les sessions programades i determinar la/les persona/nes que hi assistiran.      

Creació d’una oficina virtual d’atenció a les consultes, queixes i suggeriments del veïnat de l’entorn al llarg dels dos anys que es preveu que duraran les obres.

S’estima que el procés tindrà dues fases

  • Fase inicial (entre maig i juliol de 2021): Creació de la Comissió de Seguiment Tramvia, sessions amb col·lectius implicats i informació als consells de barri de l’entorn de les obres

  • Fase de seguiment (des d’octubre de 2021 fins al mes de juny de 2023): Sessions trimestrals de la Comissió de Seguiment Tramvia i sessions informatives per barris. 

 

COMISSIÓ DE SEGUIMENT

Estarà integrada per:

Entitats veïnals i de comerciants: FAVB, Fort Pienc, Sagrada Família, Passeig de Sant Joan, Dreta de l’Eixample, Poblenou, Parc i la Llacuna, Clot-Camp de l’Arpa, Barcelona Comerç, Barcelona Oberta, Associació Col·lectiu Superilla, Cor Eixample, Eix Comercial Clot, Comerç del Poblenou, Eix Comercial Fort Pienc, Eix Sagrada Família, Eix Encants Nous, Mercat Encants Fira Bellcaire, Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme, PIMEC i Cambra de Comerç.

Entitats de mobilitat, sostenibilitat i altres: Coordinadora Catalana d’Usuaris de Bicicleta, BACC, Promoció Transport Públic (PTP), Plataforma per la Qualitat de l’Aire, RACC, P(A)T, Stop Accidents, Catalunya Camina, Eixample Respira, Carrers per a Tothom, Bicihub, Once, TEB, ACEFAT.

Col·legis professionals: Col.·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d’Edificació de Barcelona (CAATEEB), Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports (camins.cat), Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya (EIC), Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB), Col·legi d’Enginyers Tècnics d’Obres Públiques de Catalunya (CETOP), Col·legi d’Economistes de Catalunya, Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona.

Educació (direcció escoles i Instituts i AFA): Gaia, Els Encants, Ramon Llull, Carlit, Leonor Serrano, Maristes, Dominiques, Sagrat Cor Ribes, Coordinació Escoles Eixample, Salvador Espriu.

Organitzacions metropolitanes i municipals: Ecologia Urbana-Ajuntament de Barcelona, BIMSA, IMU, AMB, ATM, Institut Metropolità del Taxi (IMT), TMB, Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, Districte de l’Eixample, Consell de Barri Sagrada Família, Consell de Barri Dreta de l’Eixample, Districte de Sant Martí, Museu Disseny Barcelona.

Documentació:

Comissió de seguiment (02-06-2021):