El tramvia torna a Barcelona

La recuperació dels Ajuntaments democràtics propicia a Barcelona, i a les ciutats de l’Àrea Metropolitana, un canvi radical en les polítiques de mobilitat urbana integrades en l’estratègia de recuperació de l’espai públic urbà. Actuacions com l’enderroc del viaducte de la ronda del Mig en constitueixen un bon exemple: l’automòbil ja no mana en l’urbanisme barceloní.

En aquest marc, s’observen amb atenció les experiències de ciutats europees que tornen a implantar el tramvia, utilitzant-lo no tan sols com a medi de transport eficaç, sinó com a un instrument potent de recuperació de la qualitat de l’espai urbà. Nantes n’és la ciutat pionera, però la seva experiència es adoptada ràpidament arreu del continent.

A Barcelona, l’any 1987 TMB comença a planificar la recuperació del Tramvia. Quatre anys després, l’EMT (l’antiga Entitat Metropolitana del Transport que agrupa Barcelona i els disset municipis de la primera corona) convoca un concurs internacional per a la implantació d’un sistema tramviari entre Barcelona i els municipis del Baix Llobregat.

El 1997 se’n va construir un tram experimental a l’avinguda Diagonal, des de la plaça de la Reina Maria Cristina fins a la plaça de Francesc Macià, en el qual s’hi fan circular dos models de tramvia, un d’ALSTOM i l’altre de SIEMENS. L’èxit d’acollida per part dels ciutadans dona un nou impuls a les administracions i, un any després, el recent creat consorci ATM, que aplega els ajuntaments i la Generalitat, convoca un concurs per a la concessió i l’explotació del tramvia Diagonal - Baix Llobregat (el Trambaix).

Llegeix-ne més