A mitjans d’octubre es va inaugurar l’espai VilaVeïna del barri Congrés – Indians, que té la seva seu al Casal de Barri. Es tracta d’un servei orientat a la ciutadania, gratuït i impulsat per l’Ajuntament de Barcelona que té com a objectiu donar resposta a les demandes del territori en matèria de cures i promoure el treball en xarxa entre les diferents entitats, serveis i iniciatives del barri. Es preveu que fins al 2023 s’implementin 16 unitats territorials, amb almenys una Vila Veïna a cada districte. El projecte compta amb un pressupost inicial de 3,5 milions d’euros. Al maig, de fet, s’inaugurarà l’espai a la Trinitat Vella, i el servei s’ubicarà al Centre de Vida Comunitària Porta Trinitat. Sant Andreu serà un dels pocs districtes que disposi de dues VilaVeïnes.
“VilaVeïna vol promoure les cures i donar respostes a les necessitats i mancances del barri en aquest àmbit”, explica Helena Guiu, una de les tècniques darrere del projecte. Per això s’ofereix informació sobre recursos i tràmits, espais de trobada i intercanvi, tallers, xerrades amb acompanyament de professionals, grups de suport, assessorament jurídic o acompanyament en projectes relacionats amb el benestar i les cures. El projecte s’ha posat en marxa després de fer un diagnòstic territorial que està a punt de finalitzar i que ha permès saber què necessita la gent. En coneixem tots els detalls de mà d’Helena Guiu.
Quin és el públic objectiu d’aquesta iniciativa?
VilaVeïna està destinada a tota la població dels barris, però posem el focus en la petita infància [de 0 a 2 anys], les persones de més de 75 anys que es troben en procés d’envelliment i les persones que es fan càrrec d’aquesta petita infància i gent gran, ja siguin persones treballadores de la llar i de les cures o persones cuidadores familiars o properes.
Com funciona el servei?
Cada VilaVeïna té un espai ubicat en un equipament de proximitat. En el cas de Congrés- Indians, estem al Casal de Barri. A la Trinitat Vella, estarem ubicades al nou equipament Centre de Vida Comunitària Porta Trinitat. Estem en aquests espais dos matins i dues tardes i qualsevol persona pot venir a assessorar-se. Els atenem per donar resposta a qualsevol dubte relacionat amb les cures. A banda d’aquest servei informatiu, també organitzem activitats i propostes de barri adaptades al públic destinatari del projecte. Aquestes activitats poden tenir format de xerrada o taller, entre altres.
Quines activitats esteu duent a terme a Congrés – Indians?
Tenim tres activitats diferents. La primera està destinada a aquelles persones que es fan càrrec d’algun familiar. Hem habilitat un espai de trobada i intercanvi per promoure el benestar emocional. Comptem amb el suport de professionals que fan l’acompanyament. La segona activitat està destinada a les persones grans que es fan càrrec dels nets i les netes. Aquesta activitat la duem a terme en una escola bressol i oferim un espai de canguratge durant una estona perquè aquestes persones puguin intercanviar experiències, compartir dubtes sobre com fer-se càrrec dels nets i les netes, etc. Per últim, tenim habilitat un espai de trobada per a famílies i infants, també amb l’acompanyament de professionals.
Disposeu d’un servei d’assessorament jurídic gratuït.
Sí, aquest servei va destinat a famílies que tenen interès a contractar una treballadora de la llar i de les cures i també assessorem aquestes treballadores sobre els seus drets i deures laborals.
Un dels fets que ha posat en evidència la pandèmia és la situació de soledat en la qual es troben algunes persones de la tercera i la quarta edat. És un col·lectiu que té moltes mancances.
És un dels nostres grups prioritaris. A través del servei d’atenció a la ciutadania es promou que les persones se’ns acostin. Una de les demandes que més veiem és per situacions de soledat o per càrregues familiars. I sí, la soledat de la gent gran s’ha agreujat amb la crisi de la Covid-19. Quan una persona ve, se l’escolta i se’n fa una valoració per veure quines són les necessitats que té. Llavors intentem trobar quina activitat de les proposades per VilaVeïna pot donar resposta a aquesta necessitat. Per exemple, a Vilapicina tenim una activitat de passejos orientats a la gent gran. A banda de promoure l’activitat física i el benestar corporal, el que busquem és que es coneguin entre ells i conversin. Si no tenim cap activitat adient, mirem quines opcions hi ha al territori per tal de donar sortida a la demanda. Si ho necessiten, també es deriva aquestes persones a serveis o iniciatives del territori que poden donar resposta a una necessitat concreta que aquestes persones puguin tenir, com per exemple per fer la tramitació de la Llei de la dependència.
Tot i que el projecte fa poc temps que està en marxa, quina valoració en feu?
Durant aquests mesos, hem aconseguit iniciar aquest servei d’atenció a la ciutadania. També hem dut a terme un diagnòstic de cada territori a través d’un treball de camp que ha consistit en entrevistes en profunditat i focus grups, amb la ciutadania en general, amb les treballadores de les cures i la llar i serveis i projectes ja existents en el territori. Addicionalment, hem fet qüestionaris porta a porta per conèixer les necessitats del barri, relacionat amb les cures. Tot això ens ha permès mapejar les necessitats dels veïns i veïnes i saber en quin punt es troben els diferents barris. A banda, hem aconseguit promoure el treball en xarxa entre les diferents entitats del barri que ja existien i fomentar l’intercanvi.
Quin és el principal repte del projecte?
Els principals reptes del projecte després d’aquests primers mesos de funcionament són consolidar el servei d’atenció a la ciutadania, seguir difonent el servei a la ciutadania per tal de poder arribar a totes aquelles persones que ho necessitin, fer la publicació dels resultats del diagnòstic territorial, continuar desplegant una cartera d’activitats específiques al voltant de les cures o seguir promovent el treball en xarxa dels serveis i projectes que treballen al voltant de les cures entre d’altres.
El servei de Vila Veïna a Congrés – Indians es troba ubicat al Casal de Barri (C/ Manigua 25 – 35. Telèfon de contacte: 933 513 953 / vv_congresindians@bcn.cat) i està obert els dilluns i els dijous en horari de matí (de 9.30 a 13.30) i els dimarts i els dimecres en horari de tarda (16.00 a 20.00) |