S’emmarca dins el projecte Mind the Gap. La bona notícia és que hi ha programada una tercera edició, a la qual es poden apuntar tots els professors/es i mestres de manera gratuïta. Aquesta tercera edició es durà a terme els dies 18 i 25 de maig i 1 i 8 de juny, de 17 a 19.30h i consistirà en 10h en línia i 15 hores d’activitats sincròniques per a treballar de manera individual. Les sessions estan distribuïdes de la següent manera:
- Primera sessió: Normes socials: cap a una educació feminista i inclusiva. A càrrec de Beatriz de Ory.
- Segona sessió: Currículum ocult i entorns digitals. A càrrec d’Ana Hernández.
- Tercera sessió: Prevenció de les violències de gènere. A càrrec de Silvia López.
La quarta sessió consistirà amb un debat final amb les expertes Eva Morales (Pedagogías invisibles), Irene Martínez (Universidad Complutense de Madrid), Alberto González (docent) i Pamela Palenciano (actriu i comunicadora). L’objectiu d’aquesta formació és dotar amb eines el professorat per combatre els estereotips de gènere i construir aules més inclusives en totes les etapes educatives i lliures de violències masclistes.
Médicos del Mundo té dues línies principals de treball: la primera és la prevenció de les violències de gènere i la segona és l’educació per a la transformació social. “En aquesta segona línia fa temps que treballem en escoles i instituts, amb infants i adolescents fent intervenció directa i a través d’una sèrie de mòduls. Ara oferim formació al professorat perquè vam detectar la necessitat de proporcionar eines per abordar el tema del gènere”, explica Adrià Belenguer Sòria, de la Unitat de Gestió de Projectes de Médicos del Mundo.
Durant la primera edició del curs hi ha participat 25 docents d’arreu de l’Estat espanyol; tot i que en un inici, la formació només es contemplava a Catalunya, Valladolid i l’Aragó, finalment es va optar per obrir-lo a totes les comunitats autònomes.
Per a Adrià Belenguer, aquest tipus de formació és fonamental, però encara hi ha pocs recursos. “És una competència autonòmica, per tant, la formació en qüestions de gènere és desigual al territori i varia segons les comunitats. Per exemple, a l’Aragó s’ofereixen més recursos que a Catalunya o a Madrid. La clau està a donar l’oportunitat al professorat de dur a terme aquestes formacions dins l’horari de feina, que no ho hagin de fer en hores personals”.
El curs està finançant pel programa de Drets, Igualtat i Ciutadania de la Unió Europea i està coordinat per l’Associazione Italiana Donne per lo Sviluppo (AIDOS, Itàlia), en partenariat amb Associação para Planeamento Familiar (AFP, Portugal), l’END FGM European Network (amb seu a Bèlgica) i Médicos del Mundo.