La Pegaso, una escola històrica al cor del districte

24/02/2021 - 11:43

Parlar de l’escola Pegaso és parlar de més de 40 anys de compromís educatiu amb els infants però també de compromís amb el barri on va néixer, La Sagrera. Prenent el nom de la fàbrica de camions Pegaso, l’escola va néixer de la lluita i la reivindicació popular durant la dècada dels setanta. El feixisme començava a desaparèixer de les institucions i la necessitat d’escoles laiques i públiques es va començar a fer patent. Aviat es va convertir en l’escola pública més gran de Barcelona: comptava amb sis línies.

Un projecte d’escola pública, laica i catalana que perdura fins avui dia

Quatre dècades després, la Pegaso continua sent un exemple d’escola de barri que treballa a favor de la infància i les seves famílies, per l’enfortiment del teixit veïnal i amb una aposta ferma: oferir el millor a la comunitat de nens i nenes del barri. Si bé ja no és l’escola que era abans (ara disposa de dues línies i hi ha al voltant de 450 alumnes), els valors fundacionals de l’escola continuen sent els mateixos: educar en la solidaritat i el respecte, el civisme i la pau. El seu projecte educatiu es pot consultar a la seva pàgina web: “Educar i fomentar el respecte i l’amor per la natura, fent conscients els alumnes que el nostre propi futur depèn d’un futur sa i vigorós del planeta. [Educar] en l’esperit crític, que permeti al nostre alumnat percebre i analitzar tot tipus de situacions futures”.

A través d’una pedagogia activa i posant l’èmfasi en el coneixement i reconeixement de l’entorn, l’escola Pegaso s’enfronta als reptes del segle XXI amb una idea clara: fer de l’educació una experiència vivencial. “Intentem que tot els que aprengui el nostre alumnat estigui relacionat amb la realitat i formi part d’un aprenentatge actiu i de vivència. Per això ens agrada treballar amb l’entorn que ens envolta i hi ha molts projectes relacionats amb el barri”, assegura l’Elisabet Gutés, la directora del centre des de fa tres anys.

En aquesta línia, el curs 2015-2016 es va iniciar el projecte Camí Escolar, del qual també hi participen l’escola bressol Parc de la Pegaso,  l’escola Turó Blau i l’Institut Príncep de Viana (institut de referència de l’Escola Pegaso). “Aquest projecte va néixer amb l’objectiu de crear una xarxa segura entre comerços i un grup d’escoles properes per a fomentar la seguretat entre els alumnes que venen sols a l’escola”.

Un dels àmbits que més es treballen a la Pegaso es la ciència. Des de l’escola, l’alumnat té la oportunitat de participar en projectes i activitats de recerca com el Congrés de Ciència o el programa Petits Talents Científics, que tenen com a objectiu  fomentar l’experimentació i la recerca als alumnes d’Infantil i Primària. “Els projectes de ciències són els que solen agradar més al nostre alumnat, perquè els permet experimentar: es fan xerrades de diferents temàtiques i es fomenta la investigació”, assegura la directora del centre.

Aquests programes es combinen amb d’altres, com l’Èxit, que ofereix reforç escolar als alumnes de cinquè i sisè que necessitin consolidar coneixements o com el Pla de Consum de fruita, un dels eixos de l’educació en la salut i el benestar. “El foment d’una alimentació saludable és un dels valors en els quals eduquem el nostre alumnat a l’escola Pegaso”, diu contundent l’Elisabet.

També destaquen el Projecte Art in English que fomenta l’aprenentatge de l’anglès a través de l’educació visual i plàstica i el Pla ILEC de foment de la lectura, que es va començar a treballar ara fa quatre cursos i que consisteix a sistematitzar la lectura diària, tant a infantil com a primària. El programa Padrins Lectors, en el qual l’alumnat de cinquè i sisè ajuda els alumnes de primer i segon a llegir, també funciona molt bé. En aquests moments, però, aquesta iniciativa roman suspesa a causa de la crisi sanitària. “D’ençà que vam tornar a l’aula després dels mesos de confinament, a l’escola Pegaso mantenim els grups bombolla. Els tallers en els quals es barrejaven alumnes de diferents nivells i aules els hem eliminat i tot es porta a terme amb el grup bombolla per minimitzar els contagis”, explica l’Elisabet Gutés.

 

Treballar amb i per a la diversitat

L’escola Pegaso reuneix 450 alumnes de diferents nacionalitats, quelcom que enriqueix l’aprenentatge i el desenvolupament de l’infant, que aprèn a créixer entre diferents cultures; fet que aviva la seva experiència i la seva transició cap a la joventut i posterior vida adulta. L’Elisabet Gutés assegura que en el centre no només es treballa la diversitat cultural, sinó també la social. “Com a totes les escoles, hi ha famílies desafavorides. Des del centre ens esforcem per donar-los tot el suport que necessiten fent xarxa i assumint aquelles despeses a les quals elles no poden arribar. Educar en valors també es això, com també ho és assumir la diversitat en els aprenentatges i proporcionar els recursos necessaris per a aquell alumnat amb necessitats educatives especials (…) Intentem atendre tot l’alumnat amb necessitats educatives especials dins de l’aula; perquè no volem una diversitat aïllada sinó inclosa”, afegeix Gutés.

Des de l’escola Pegaso s’aposta per posar a l’abast de l’alumnat molt material de manipulació per incentivar l’experiència directa; així com l’execució de diferents metodologies pedagògiques  (en funció de les necessitats dels infants) i el treball per projectes; sempre enarborant el compromís cívic, l’aprenentatge, el respecte i el coneixement, l’escola Pegaso promou, des de fa 40 anys, l’educació en valors i una ciutadania responsable, essent un exemple d’ensenyament públic de barri de qualitat. Una escola plural, aconfessional i cimentada en els mateixos valors que la van veure néixer, durant aquells anys setanta en els quals el feixisme es començava a fondre.

Amb l’objectiu de proporcionar una educació de qualitat, l’escola Pegaso forma part, des de fa quatre anys de Xarxes pel Canvi, un conjunt d’escoles que fan trobades periòdiques en les quals es comparteixen pràctiques i experiències per tal de millorar l’atenció a la infància, adquirir noves idees i incorporar noves eines docents per fer front als reptes que van sorgint a les aules.