*Aquesta és una entrevista col·lectiva. Les preguntes han estat contestades en funció de la temàtica pels responsables del centre.
- Jordi Orts González. Cap del departament de tecnologia.
- Jaume Subías López. Coordinador de projectes.
- Sílvia Escalona Aras. Cap del departament d’orientació
- Jaume Torrent Pallicer, Cap del departament d’Educació Física.
- Xavier Dabbah Velázquez. Coordinador del departament d’Aprenentatge i Servei.
A l’institut Príncep de Viana treballeu per projectes. Des de quan?
El treball per projectes es fa al Príncep de Viana des del curs 2017-2018, però l’equip de professors i professores es va formar en aquest tipus de treball durant el curs 2016-2017 i, sobretot, durant l’estiu del 2017. Va ser llavors quan un grup important del claustre va dissenyar i pensar aquesta nova manera de treballar, tot respectant el tarannà del centre i incorporant noves metodologies.
Quins valors aporta a l’alumnat aquesta manera de treballar?
El treball per projectes, nosaltres l’anomenem treball globalitzat, prepara els nostres alumnes per al treball cooperatiu i per a l’assoliment d’un objectiu o producte comú on tots i totes hi posen el seu granet de sorra. El producte final serà valuós si tot l’alumnat hi participa. Al Príncep de Viana també aprofitem el treball globalitzat per treballar l’acolliment i la cohesió de l’alumnat de 1r de l’ESO i per dur a terme l’alfabetització informàtica acadèmica. Això ho fem, sobretot, durant el primer trimestre del curs. Un altre aspecte a destacar és que l’estructura de treball a les aules, on treballem amb grups cooperatius de quatre alumnes, el què permet tant a tutors com a especialistes conèixer molt millor l’alumnat; i això fa que s’integri amb normalitat l’atenció a la diversitat del grup-classe. El treball globalitzat aporta valors com la col·laboració, la participació, la constància, l’autonomia, la responsabilitat amb un mateix i amb el grup de treball o l’autodisciplina. I tots els nostres projectes tenen marca pròpia! En diem “Projectes Viana”.
Sou el primer centre públic a Barcelona que ofereix un batxillerat esportiu. Com va sorgir la idea?
La idea va sorgir de la necessitat d’oferir un recurs públic a tots aquells nois i noies que volien preparar les proves per accedir al grau de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport (CAFE). En Aquell moment no hi havia cap centre públic que donés l’opció de preparar-se les proves, i els nois i noies que volien optar per aquesta via havien d’acudir a centres privats com gimnasos o contractar entrenadors i entrenadores personals. Molts nois i noies no saben que per accedir a CAFE s’han de realitzar aquestes proves d’accés, i des del Príncep de Viana les donem a conèixer. A més, profunditzem en els diferents mètodes d’entrenament i en la planificació esportiva, al mateix temps que donem eines a l’alumnat perquè pugui autogestionar-se i complementar l’entrenament pel seu compte.
Quina valoració en feu?
De moment, només podem parlar del que s’ha fet a primer de batxillerat. Hem iniciat aquesta proposta aquest curs 2021-2021. Concretament, sobre les assignatures de psicologia esportiva i dels ensenyaments esportius, podem dir que l’experiència ha estat molt positiva i l’alumnat es mostra molt motivat. Serà l’any que ve quan podrem tenir una valoració del que s’ha fet a segon i sabrem si l’alumnat ha superat les proves d’accés a CAFE.
Quins són els reptes d’aquesta modalitat de batxillerat?
Donar a conèixer l’oferta a un públic cada cop més nombrós i que la realització del batxillerat esportiu no només vagi encaminat i dirigit a aquell alumnat que vol cursar CAFE. També es volen proporcionar eines de planificació esportiva per a la pràctica autònoma sense la necessitat de cursar obligatòriament CAFE. És per això que volem fomentar l’oferta de sortides al medi natural per tal de donar a conèixer diferents esports, com la vela, el barranquisme o l’escalada. Volem que l’alumnat s’engresqui i que vegi que hi ha diferents itineraris i camins de futur. És a dir, volem donar l’oportunitat perquè els nois i noies descobreixin noves sortides professionals relacionades amb l’activitat física i l’esport.
A l’ESO també potencieu molt l’esport, de fet, a partir de 3r, l’alumnat pot desenvolupar un itinerari esportiu.
Pensem que formació i esport van de la mà. Per al curs 2021-2022 el nou repte és potenciar l’esport també a l’ESO. A més de la matèria curricular d’Educació Física, per tal d’atendre els diferents interessos de l’alumnat, a 3r de l’ESO i a 4t, els alumnes poden desenvolupar un itinerari esportiu amb l’objectiu de practicar més esport i/o preparar les proves d’accés als Ensenyaments Esportius de Règim Especial (EERE) de futbol sala, basquetbol, handbol, atletisme i esgrima.
A l’institut Príncep de Viana doneu molta importància l’aprenentatge de la tecnologia i la robòtica. De fet, fa vint anys que treballeu en profunditat aquestes àrees.
Ensenyem la tecnologia des d’un punt de vista interdisciplinari. Ens centrem en l’aprenentatge de les llengües, ja que fem èmfasi en la comprensió i l’expressió; en la ciència, ja que fomentem el coneixement de l’entorn físic; en les matemàtiques i els càlculs i en l’educació visual i plàstica, pel que fa al disseny, l’ergonomia i els acabats artísticament competents. Dins la tecnologia, la microelectrònica, la robòtica i la mecatrònica requereixen portar a terme petis programes. Per aquest motiu, a 2n de l’ESO fem programació a diferents nivells. Això ens permet ordenar idees, plantejar un camí per arribar a un objectiu o fer proves de qualitat, entre d’altres. A 1r de l’ESO treballem la impressió en 3D, que fomenta la creativitat, la percepció espacial i ajuda a comprendre les matemàtiques, ja que utilitzem programes de disseny 3D basats en llenguatges de programació. Per últim, ens agradaria destacar que des de l’institut potenciem al màxim les vocacions STEAM [Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques], especialment entre les dones. Tenim un cert èxit en aquest camp, ja que a 1r de batxillerat, un terç de l’alumnat de tecnologia industrial són noies.
Com treballeu la relació de l’alumnat amb l’entorn? Amb l’entramat veïnal del barri, concretament?
A 3r de l’ESO es proposen diversos projectes a l’alumnat i els nois i les noies poden escollir segons l’afinitat. Es fan sempre amb la col·laboració d’una entitat que ve a fer alguna mena de formació, taller o encàrrec al centre. Després, l’alumnat porta a terme un projecte fora de l’institut. Sempre s’intenta que les entitats siguin del barri per poder donar a conèixer la vida de l’entorn de l’alumnat.
Un dels projectes amb més èxit ha estat el que heu fet amb l’ONGD Alkària, sobre el Senegal. Un projecte de vint hores: 10 teòriques i 10 pràctiques per tal que l’alumnat identifiqui les necessitats en l’entorn i pugui aportar per fer-hi quelcom al respecte.
Exacte. Vam fer una fira solidària a les Festes de la Sagrera de Primavera per ajudar a restaurar una escola al Senegal. A banda de recaptar diners, l’alumnat del centre va aprendre a treballar en xarxa. Vam utilitzar els espais de l’Ateneu l’Harmonia, emblema del barri.
Quin altre projecte social relacionat amb el barri destacaríeu?
L’any passat vam fer una formació de fotografia professional amb el nostre alumnat. Es van fer fotografies del barri que es van plasmar en una exposició fotogràfica al Centre Cívic La Sagrera. Ho vam fer per als veïns i veïnes del barri. Després vam portar a terme un col·loqui. Tothom coincideix que l’experiència va ser molt enriquidora.
Esteu situats en un barri divers i ric. Com es treballa la diversitat social i cultural dins el centre educatiu. Com ho encareu?
La diversitat és un repte que va més enllà del fet merament cultural o social. Per això ha de passar a considerar-se allò que és habitual. I això és el que provem de fer cada dia en el nostre centre. Els orígens familiars del nostre alumnat són nombrosos, però això no suposa cap problema de convivència i segurament això respon a la importància que donem a l’orientació i l’acompanyament, a l’educació emocional i a la resolució positiva dels conflictes, entre d’altres. El nivell socioeconòmic també varia entre uns i altres, però posem en marxa recursos propis o provinents d’altres institucions amb què treballem en xarxa per fer que aquesta variabilitat no afecti les oportunitats dels nois i les noies que formen part del Viana.
Quin tipus d’acompanyament feu?
Si l’alumne prové d’un país estranger i arriba a l’etapa de la secundària, s’estableix un acompanyament específic, mitjançant l’aula d’acollida, en què es mira de facilitar la incorporació al nou sistema educatiu i a les llengües vehiculars dels aprenentatges. Si es detecta alguna necessitat més enllà de les esmentades, es parla amb les orientadores del centre i es deriva al recurs més adient, si és necessari.