El Molí de Finestres s’ha sumat, enguany, al Barcelona Poesia, que ha tingut lloc a la nostra ciutat del 7 al 18 de maig. Durant aquests dies, a l’escola s’han treballat, a totes les classes, una sèrie de poesies relacionades amb l’aigua. El motiu de l’aigua no és una casualitat, ja que aquest és un element central de l’escola. El molí de Finestrelles, que dóna nom al centre escolar, era hidràulic, per tant l’aigua era l’element generador de vida i és l’eix temàtic que s’està seguint per a la creació de la gegantona del centre.
Alguns dels poemes que s’han treballat a les aules són la Cançó de pluja de Segarra, A mineira eo mar, de Nêga Lucas, Seguit de les vistes al mar, de Joan Maragall o Chansons du Djoliba, de Fobeda Queita, entre d’altres.
Amb aquesta iniciativa, el professorat, així com la Comissió de Formació i Coeducació de l’AFA de l’escola, de qui va sorgir la idea originalment, pretén apropar la poesia a la canalla i fer-los partícips dels esdeveniments culturals que tenen lloc a la nostra ciutat.
“En lloc de posar música, durant aquests dies, hem fet l’entrada i la sortida de l’escola amb les poesies escollides. A més, cada tutor ha treballat els poemes a classe”, explica la directora del centre, Mercè Colom Ordóñez.
Una gegantona que avança cada dia
La setmana de la poesia al Molí de Finestrelles està íntimament lligada a la creació de la gegantona, que haurà d’estar dissenyada de cara al juny, quan s’acabin les classes. La construcció està prevista per al curs vinent.
La idea neix després que l’escola canviés el seu nom i creés un nou logotip i amb la intenció d'”aportar identitat i acompanyament en el camí educatiu del centre”. Durant aquest procés, l’alumnat ha pogut conèixer de prop el món tradicional geganter i s’ha buscat fomentar l’estima pel patrimoni cultural propi. “Cercant informació en la mitologia catalana, ens vam trobar amb personatges com les dones d’aigua, present en les llegendes d’arreu de Catalunya. Vam pensar que seria una bona font d’inspiració. També vam valorar el fet que fos una gegantona, en comptes d’un gegantó, ja que donaria també molt de joc per treballar coeducació i igualtat de gènere”, expliquen des del centre.
Per al curs vinent es preveu contactar amb geganters professionals per tal de fer-ne l’estructura, el modelatge i el motlle. Un cop acabat, es pintarà, es vestirà i es triarà la música que la representi. El projecte acabarà amb el bateig de la gegantona amb una gran festa escolar.