L’Escola Municipal de Segones Oportunitats es consolida com un servei socioeducatiu per a joves en situacions de vulnerabilitat que han abandonat els estudis

28/06/2021 - 10:46

Els i les joves que van començar l’any 2019 a l’inici del projecte pilot estan actualment o bé cursant cicles formatius o bé formacions orientades a la inserció laboral.

L’Escola Municipal de Segones Oportunitats (EM2O), impulsada per l’Ajuntament de Barcelona l’any 2019, ha acabat avui el segon curs. I ho ha fet tancant l’etapa com a projecte pilot i amb l’objectiu d’obrir, el curs vinent, com un servei socioeducatiu per abordar l’abandonament escolar consolidat. L’Ajuntament està treballant en l’ampliació i el creixement del projecte en tres línies:

  • L’augment de 15 places per tal de poder incorporar 45 joves cada any
  • La descentralització de l’EM2O, actualment a l’equipament del barri de Navas, amb l’obertura d’una antena a l’Espai Jove de les Basses al districte de Nou Barris
  • L’ampliació de l’itinerari formatiu, donades les circumstàncies dels cursos de pandèmia, fins a 3 anys en aquells casos on calgui consolidar el treball socioeducatiu

L’Escola Municipal Segones Oportunitats atén actualment  55 alumnes, (dels 60 inicials 5 han causat baixa per causes diverses- canvi de domicili, absentisme continuat o ingrés hospitalari). D’aquests, 25 van accedir a l’escola el setembre de 2019 i 30 més es van incorporar el setembre 2020.

L’alumnat que va començar al centre l’any 2019 i que aquest curs ha fet dos anys, està actualment desenvolupant diferents projectes formatius. Dels 25 joves d’aquest segon any, 17 estan fent formacions post obligatòries i, per tant, han fet retorn al sistema educatiu, i 8 fan formacions professionalitzadores per una futura inserció laboral. Aquests joves continuen mantenint la vinculació amb l’Escola que els fa un seguiment intensiu. La tipologia de joves es caracteritza perquè prop de la meitat són de procedència extracomunitària, hi ha un predomini de nois, de famílies de rendes baixes, residents als districtes de Sant Andreu, Sant Martí i Nou barris, i que majoritàriament no han graduat l’ESO.

El centre fa un bon balanç de l’impacte de la pandèmia en aquest curs que es tanca avui, ja que malgrat els mesos de confinament, s’ha aconseguit mantenir la vinculació de l’alumnat amb l’Escola. Les dades d’assistència dels i les joves ho corroboren, cosa que es valora molt positivament atès que són joves que provenen d’experiències de desafecció escolar i absentisme sever.

Una política d’equitat educativa per a joves de 16-20 anys en situació de vulnerabilitat que han abandonat els estudis

L’Escola Municipal de Segones Oportunitats va obrir el 2019 com el primer servei municipal d’aquestes característiques a Catalunya on si que existeixen serveis d’entitats socials. Es tracta d’un servei socioeducatiu per refer trajectòries vitals educatives a joves de la franja de 16 a 20 anys que han experimentat abandonament escolar prematur i que es troben en situació de vulnerabilitat social.

L’abandonament dels estudis després de l’ESO (amb graduació o no) és un dels principals problemes estructurals del sistema educatiu, juntament amb la segregació escolar, i és un fenomen multidimensional, resultat d’un procés d’exclusió social que afecta especialment als i les joves més desavantatjats social, econòmica i culturalment. És també el resultat de contextos educatius que generen oportunitats d’ensenyament i aprenentatge profundament desiguals.

El servei té com objectius acompanyar i capacitar aquests joves per tal que puguin traçar un projecte de vida propi i retornin al sistema educatiu o tinguin un projecte professional.

Els i les joves venen derivats per part del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB –Servei d’Orientació Juvenil del Pla Jove-), de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), i de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).

S’emmarca en les polítiques d’equitat educativa promogudes per l’Ajuntament i que complementen altres programes i serveis d’acompanyament, orientació i prevenció de l’abandonament escolar prematur a la ciutat.

És un servei municipal de l’Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat que treballa amb l’estreta col·laboració del CEB i de l’IMSS, així com del Departament de Joventut,  Barcelona Activa i l’assessorament del Pla de salut mental de Barcelona 2016-2022.

L’EM20 es va plantejar en fase de prova pilot, mitjançant un contracte de serveis per a la gestió del centre, que actualment gestiona la UTE participada per la Fundació el Llindar i Salesians Sant Jordi, i es caracteritza per treballar a partir d’una metodologia que permet oferir a aquests joves itineraris formatius personals, flexibles i de continuïtat. Des d’un abordatge integral, amb una atenció individualitzada, en el que destaca l’acció tutorial, l’adaptació dels aprenentatges però, també, l’atenció psicològica i la coordinació amb altres dispositius de la ciutat que actuen sobre el conjunt d’adolescents i joves més desafavorits.

Els i les joves matriculats a l’EM2O reben durant dos anys un conjunt d’accions formatives entre les que destaca formació en competències bàsiques i transversals, i fins a 1.000 hores de formacions tècnico-professionals gratuïtes. Aquesta última part es desenvolupa a partir del segon any en centres públics o privats acreditats oficialment i adscrits a l’Escola Municipal Segones Oportunitats. A més a més, desenvolupen activitats de lleure educatiu i esport un cop a la setmana respectivament, i es cobreixen les despeses de transport i un esmorzar reforçat per a cada jove.

L’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques va realitzar una avaluació del servei durant el període de setembre de 2019 a juny de 2020, una avaluació que destaca els alts nivells de vinculació i adhesió al centre que assoleixen els i les joves. Aquest informe també establia algunes recomanacions per tal de millorar el servei, es aspectes com:

  • La planificació dels serveis de segones oportunitats de forma conjunta amb altres institucions per tal d’oferir una resposta adequada a la dimensió i distribució territorial de la problemàtica.
  • Els mecanismes de coordinació amb les entitats a càrrec de la derivació i amb els altres serveis de segones oportunitats.
  • La qüestió del reconeixement de la participació en l’EM2O mitjançant un títol o document homologable.
  • Explorar un major nombre de transicions a altres recursos de formació durant la participació a l’EM2O.