A partir del treball d’un claustre compromès i actiu i d’unes comissions (biblioteca, ecofeminista i per a la transformació educativa) que donen suport a les accions educatives, el centre té els objectius clars: formar una ciutadania en igualtat d’oportunitats, respectuosa, solidària, sensible i cívica que pugui entendre allò que passa al nostre entorn sigui immediat o llunyà. Per aquest motiu es fomenta el treball en xarxa i es potencien els diferents àmbits de coneixement, més enllà de l’aprenentatge de les aules.
Una de les comissions més actives és la de la biblioteca, que treballa per fomentar el gust per la lectura entre l’alumnat sense deixar de banda les últimes tendències. A més del blog, la comissió ha creat, recentment, un compte de Tik Tok per atraure els adolescents cap al món dels llibres. “Les xarxes socials són una eina essencial avui en dia per comunicar-nos i adaptar-nos als joves i una de les maneres que hem adoptat per apropar l’alumnat al món dels llibres és a través d’elles. Al blog hi pengem notícies relacionades amb la literatura: efemèrides, celebracions i recomanacions de llibres. El Tik Tok el fem servir perquè l’alumnat del centre conegui els llibres de què disposem a la biblioteca de manera més directa”, expliquen des de la comissió. Al canal de YouTube de l’institut, a més, es poden trobar càpsules audiovisuals tant de professorat com d’alumnat recomanant llibres que han llegit.
En un món en el qual tot va massa ràpid, el gust per la lectura podria semblar, a primera vista, un bé escàs. No obstant això, des del centre hi ha la voluntat ferma que la literatura en totes les seves formes i formats formi part del dia a dia de l’alumnat. Una de les últimes alegries que els ha donat aquesta política del foment pel gust per les lletres l’ha donada l’exalumna Anna Gas i Serra, guanyadora, el passat mes de desembre del premi Mercè Rodoreda de contes i narracions, organitzat per Òmnium cultural, amb la seva obra El pèndol. De fet, Gas i Serra va presentar la seva obra al premi sota el pseudònim “Alzina”, tot un homenatge al centre que la va veure créixer i madurar com a escriptora i ciutadana.
Des de la Comissió expliquen que un dels seus objectius és “fer veure que la lectura és un moment de pausa, d’estar amb un mateix, o d’evadir-se, per un moment, de tot el que passa al seu voltant i transportar-se a mons i realitats diferents. Aquest és, en part, el camí que volem fer per a fomentar la lectura al nostre centre”. Asseguren que els llibres que més triomfen entre els adolescents són aquells amb històries que parlen d’experiències viscudes pels mateixos adolescents, “siguin viatges, o siguin aventures o problemes familiars, personals o socials”. Entre els més populars hi ha el de l’activista pel medi ambient i contra el canvi climàtic Greta Thunberg Canviem el món, el Diari del Greg de Jeff Kinney, el Diari d’Anne Frank o Un estiu a Borneo, de Pilar Garriga.