Actualment la indústria de la mobilitat i el transport de mercaderies, és una de les majors responsables del consum d’energia i de contaminació en el món, responsable de gairebé el 30% de les emissions. La majoria de transports d’avui dia utilitzen recursos finits, com els combustibles fòssils, que quan es cremen, emeten CO2 i gasos d’efecte hivernacle, augmentant la concentració d’aquests a l’atmosfera, sent els precursors del canvi climàtic. Cal afegir que, el diòxid de nitrogen NO2 i les partícules en suspensió, que s’emeten durant la combustió dels motors, provoquen episodis de contaminació de l’aire que són perjudicials per la salut, afectant al sistema respiratori i cardiovascular. Els índex de contaminació atmosfèrica segueixen creixent i seguiran creixent si no s’actua.
Hem de tenir en compte, que com ens desplacem en el nostre dia a dia té un impacte a escala global, i per això és important que debatem i compartim experiències i idees per procurar fer desplaçaments més sostenibles en els nostres entorns. Però no tant sols hem de fer èmfasis en els desplaçaments sinó també a les infraestructures que calen per dur-los a terme. Per tant, tenim un gran repte per davant: transformar i adaptar-nos a models de mobilitat activa i col·lectiva més sostenibles, deixant enrere la mobilitat privada motoritzada.
Com hem vist, no només és preocupant la salut del medi ambient sinó també la nostra. És per això, que aquest any 2021, la setmana treballa sota el lema “Seguretat i salut amb una mobilitat sostenible”, pretenent incidir en quatre temàtiques:
- La salut mental, ja que, hi ha una estreta relació entre la salut mental i la mobilitat urbana.
- La salut física, incloent la contaminació acústica i atmosfèrica i els beneficis d’una mobilitat activa.
- La seguretat, integrant les persones amb mobilitat reduïda i la seguretat viària.
- La resposta davant la COVID-19, ja que, un dels seus aspectes positius ha estat la reducció d’emissions de gasos, i en aquest sentit la importància de deixar el cotxe-centrisme.