Es tracta d’un servei disponible per a la ciutadania, a qui ofereix activitats i assessorament concrets, per a entitats i per a centres escolars, a qui orienten en temes ambientals i de canvi climàtic; a més d’oferir un catàleg d’activitats per a totes les edats. L’Aula Ambiental de Sant Andreu, que forma part de la Xarxa d’Equipaments Ambientals de Barcelona (XEAB) té com a finalitat estendre la cultura de la sostenibilitat. “Treballem per promoure hàbits i accions més sostenibles en el conjunt de la ciutadania, i per avançar cap a una ciutat ambientalment més responsable i socialment més justa”.
És per això que un dels seus principals eixos d’actuació és el treball a escoles i instituts del districte. Amb un catàleg d’activitats que es renova, dinàmic i adaptat a les necessitats i el context del territori, l’Aula Ambiental també ofereix orientació, assessorament i recursos pedagògics per tractar temes de medi ambient i canvi climàtic a les aules.
ODS, la solidaritat i la cooperació, el pilar de les activitats de l’Aula Ambiental
El catàleg d’activitats disponibles, tant les que s’ofereixen als centres escolars com les que s’ofereixen a la ciutadania, va en consonància amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Les activitats estan relacionades amb temes com el canvi climàtic, la biodiversitat a la ciutat o la importància d’una alimentació sostenible. “Ens basem en els ODS i en els valors de solidaritat i cooperació. Aquest és l’eix de totes les activitats. També busquem que els infants siguin sempre els i les protagonistes de les activitats, que estiguin en el centre”, explica Mar Quiñonero Coloma, del servei.
Entre les activitats amb més èxit destaquen l’Escape Trini Park, pe a adolescents de l’ESO, i que consisteix a aturar un abocament tòxic al Parc de la Trinitat a partir d’un joc de pistes; i el Som Riu Besòs, que se centra en la descoberta dels entorns del riu a partir de dinàmiques i jocs i que té com a objectiu donar a conèixer la importància de preservar els sistemes naturals de la ciutat.
Una de les finalitats de l’Aula Ambiental és que les dinàmiques que es treballen durant les activitats s’incorporin de manera gradual i transversal al treball a les aules. “Nosaltres oferim una activitat puntual, però sempre ho fem amb una visió continuista”. Amb aquest objectiu i arran de la pandèmia, l’Aula ofereix recursos en modalitat de préstec, com el quizz climàtic. “Cada escola el pot adaptar com desitgi. Que facin volar la imaginació!”. Les activitats, a més, compten amb un dossier per al professorat perquè aquest treballi amb l’alumnat tant prèviament com posteriorment l’activitat que s’ha dut a terme.
A més de les activitats proposades, l’Aula Ambiental ofereix un servei de consulta i assessorament disponible per a tots els centres escolars del districte. “Ens pregunten aquells centres amb projectes ambientals a les escoles i cada centre demana assessorament en funció de les seves necessitats”, explica Mar Quiñonero. Assegura que d’un temps ençà, la canalla està més interessada, més informada i més motivada pels temes ambientals i climàtics. En el cas dels adolescents, és possible que hi hagi jugat un paper important l’eclosió, abans de la crisi sanitària, del moviment ambientalista liderat per Fridays for Future, Extinction Rebellion o Joves pel Clima.