Ja s’han començat a posar en marxa diferents activitats tant per a adults com pera infants, que sempre giren al voltant de la lectura i la cultura. “En un parell de setmanes comencem un taller de robòtica, organitzat per l’American Space, que té la seu a la biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra i que proposa activitats itinerants per les diferents biblioteques del Districte”. Qui parla és l’Emma Armengod, la directora de la biblioteca de la Trinitat Vella. Armengod té clara la funció d’aquesta biblioteca de barri, inaugurada el març del 2012: “Per a molts nens i nenes, venir a la biblioteca de la Trini és com venir a fer una activitat extraescolar. Fem molta feina amb l’entorn, i els nanos no només venen a fer deures; amb ells treballem hàbits i normativa. Per això, tenir una educadora social a l’equip és de vital importància”, explica. “De molts infants que venen no en tenim cap referent adult, però sí que tenim el de l’escola, per això moltes vegades contactem amb ells”. Un dels seus objectius és que la biblioteca no sigui un centre aïllat, sinó que formi part de la comunitat educativa del barri, per això cada curs es preparen visites i activitats per a les escoles, es duen a terme taules d’infància, o se celebra el Sant Jordi de manera conjunta. “Es tracta d’un ecosistema que es nodreix des de les diferents institucions”.
La biblioteca ofereix visites informatives a les escoles i activitats relacionades amb la promoció de la lectura o la recerca d’informació, però sempre amb un valor afegit: “Intentem fer les coses sempre des de la seva part més lúdica, perquè no volem que es relacioni la biblioteca amb un espai avorrit. Les visites són molt adaptades: en el cas de les escoles de primària, ens serveixen perquè els infants agafin l’hàbit de venir a la biblioteca i en el cas de la secundària, donem consells per a fer el treball de recerca, preparem gimcanes o fem una activitat que els sol agradar, el de la biblioteca somiada”.
Com altres biblioteques, tot i que no totes, la de la Trinitat Vella està treballant per posar en marxa un ‘centre d’interès’ que portarà per nom “Comunitat i Educació” i que té com a objectiu oferir al personal docent del barri una sèrie de materials que els ajudin a fer la feina. Una de les activitats relacionada amb aquest centre d’interès és el Tupper Book, una iniciativa a través de la qual els responsables de la biblioteca recomanen contes i lectures. “Som nosaltres qui enes desplacem, ja que als docents de l’Escola Bressol els resulta complicat venir fins a la biblioteca en horari lectiu”, explica Armengod. “Aquesta activitat no l’oferim només a l’Escola Bressol del barri, és una activitat que hem dut a terme amb elles un cop però és una activitat que oferim a tothom qui ens ho demani: centres educatius, equipaments, serveis…”.
Fora del circuit escolar, la biblioteca ofereix altres activitats, com el Club de Lectura Generació Zeta (per a adolescents), tallers amb contacontes, visites d’experts /es literaris, autors i autores o jocs de taula, entre d’altres.