Des de fa sis anys, joves entre 16 i 21 anys poden inscriure’s en aquest programa, que els dona, a banda de l’oportunitat d’aprendre un ofici (al final de curs, a més, es fan pràctiques en empreses del sector), la possibilitat d’accedir al Grau Mitjà. El programa és totalment gratuït i un cop inscrits, es proporciona a l’alumnat tot l’equip de manera gratuïta: tant el material escolar com el vestuari i les proteccions que necessitaran per a les classes pràctiques, ja que el curs està subvencionat pel Districte de Sant Andreu i la Fundació.
Un programa que és un èxit
El PFI de Mecànica i Soldadura és un èxit per diferents motius. “En primer lloc, fa temps que estem arrelats al territori, que és quelcom positiu, perquè la gent ens coneix. En segon lloc, al tractar-se d’un curs escolar complet, constituïm una família de confiança i treballem de manera paral·lela les habilitats professionals amb les personals dels joves i, en tercer lloc, estem molt connectats amb la resta de centres escolars i entitats del districte”. Qui parla és l’Ana Montoro, la coordinadora del PFI de Mecànica i Soldadura de la Fundació Privada Trinijove.
A més de professionalitzar els joves que no han pogut acabar l’ESO per diferents motius, el PFI de Mecànica i Soldadura constitueix una porta d’accés als estudis de Grau Mitjà. A través d’una prova extraordinària que es fa cap a la primavera, els alumnes que l’aproven poden accedir a l’Escola Industrial, amb la que hi ha un conveni de col·laboració. Al llarg d’aquests anys, molts d’aquests joves han pogut finalitzar els seus estudis en aquesta escola. El darrer curs 2020-2021, cinc estudiants van aconseguir accedir al Grau Mitjà de l’Escola Industrial.
Totes les empreses que col·laboren en les pràctiques del curs són del Districte de Sant Andreu, principalment del polígon del Bon Pastor. Amb aquestes existeixen convenis de col·laboració des dels inicis del PFI i constitueixen una bona oportunitat ja que moltes d’elles ofereixen a l’alumnat un contracte de treball en finalitzar les pràctiques. Això per a molts d’ells es un al·licient.
Per a en Miquel Martínez, professor del PFI, el principal repte que presenta el curs és “crear un interès entre l’alumnat per la formació que s’imparteix”, tot i que reconeix que un cop creat, la implicació dels alumnes és total. Martínez, que fa quinze anys que imparteix classe, assegura que durant tot aquest temps el que ha après és que “el que realment importa són les persones i el seu creixement personal” i es mostra content amb els resultats que s’han anat obtenint al llarg d’aquests anys i satisfet amb “la projecció personal dels alumnes un cop acaben el curs”.
Com a exemple, un alumne de la Trinitat Vella, derivat pel Pla Jove de Sant Andreu que va arribar a Catalunya amb la intenció de continuar la formació que havia començat en el seu país d’origen. Ell tenia l’ESO del seu país i volia fer un Grau Mitjà. En el futur li agradaria treballar soldant vaixells o amb alguna cosa de mecànica relacionada amb vaixells.
Xarxa i família
Una de les maneres de funcionar que caracteritza la Fundació Privada Trinijove és l’alt grau de contacte amb la xarxa de professionals educatius dels diferents barris que conformen el districte. D’una banda, estan en contacte amb el cos docent dels diferents centres escolars, i d’altra banda estan en contacte amb el Pla Jove de Sant Andreu, que és el punt central on van a parar tots els recursos i on saben de les necessitats dels joves del districte. També mantenen contacte amb altres entitats que treballen amb joves amb dificultats diverses, com centres d’acollida i amb serveis socials. “Com saben que disposem de diferents recursos educatius, ens truquen. És una relació fluida que tenim amb la xarxa del districte”, expliquen des de la Fundació.
Les 15 places que ofereixen al PFI permeten una atenció personalitzada i un contacte estret amb l’alumnat que resulta molt positiu per al seu desenvolupament tant professional com personal. “Es fan tutories i estem en contacte amb les famílies, i des de la Fundació sempre intentem ajudar a qui ho necessita”, diu Montoro. Una de les claus de l’èxit del curs és la flexibilitat: “S’ha d’intentar entendre la situació dels joves, mostrar empatia. Aquí els donem un espai propi per a cada un d’ells, en fem un seguiment molt exhaustiu tant l’any que estan amb nosaltres com quan marxen fora. Volem saber què estan fent un cop s’han tret el curs!”. I és que al PFI no només se’ls ensenya mecànica i soldadura o les assignatures troncals com matemàtiques, entorn social, TIC o llengua catalana i castellana: el professorat del curs també prepara l’alumnat per saber fer un currículum vitae o per a afrontar una entrevista de feina. En la mateixa línia, també se’ls ofereix assessorament legal de manera gratuïta en cas que el necessitin, tant a ells com a les famílies.
A la Fundació Privada Trinijove també s’imparteix un Curs de Manteniment i Gestió integral d’Edificis Públics i Privats, un curs de gestió de residus, un curs de Manteniment d’Equips Informàtics i Electrònics i d’Accés a l’Hosteleria entre altres. Aquests dos últims formen part del programa Incorpora. Tots aquest cursos compten amb pràctiques en empreses del sector i es fan en col·laboració amb les mateixes per tal d’ajustar al màxim les necessitats de l’empresa. El 2012, la Fundació va rebre la Creu de Sant Jordi en reconeixement de la tasca que duu terme de formació i d’inserció social i laboral de persones que es troben en risc d’exclusió, especialment els joves.