"Cossos en conflicte", filosofia i art que fan pensar

31/01/2022 - 12:03

El passat 15 de desembre va tenir lloc al Centre d'Art de la Fabra i Coats la sessió "Cossos en conflicte", un projecte premiat a les beques 'Premis Barcelona 2020' de suport al teixit cultural, educatiu i científic amb la col·laboració de La Trama, programa de cultura, educació i territori del Centre d'Art Contemporani de Barcelona.

Hi van participar els i les estudiants de filosofia de primer de Batxillerat de l’Institut Puigverd, el col·lectiu El Safareig i l’artista Núria Güell, qui va anunciar que amb tots els materials exposats es faria una peça audiovisual que es mostrarà al centre escolar. Núria Güell té una exposició en marxa en aquests moments a la Fabra i Coats

“Cossos en conflicte” és un projecte d’arts escèniques i filosofia que gira al voltant del concepte de ‘coneixement’. “Primerament, es van dur a terme dues classes teòriques on vam fer una pluja d’idees. Teníem clar que el resultat havia de ser una acció artística i volíem transgredir”. Qui parla és en Natxo Celma, professor de filosofia de l’Institut Puigverd i la persona que ha acompanyat els alumnes en aquest projecte. El procés creatiu va estar acompanyat de les idees de Butler i de Foucault, entre altres, que van ajudar a donar context a la idea de la ‘construcció de la subjectivitat’. “Ens vam centrar a estudiar les idees d’espai públic i espai privat i com ens hi relacionem, sempre des d’un esperit creatiu i crític”.

Es van presentar set projectes amb diferents idees; tots ells amb un perfil social associat a un discurs polític crític. ‘EX-amens’, per exemple, qüestiona l’avaluació dins el sistema educatiu: “l’alumnat va convocar el professorat al hall de l’institut i va exposar el projecte. Ens van preguntar per què necessitaven ser reconeguts en una nota si això no era pedagògic. Es va crear un debat intens i bonic, i va ser molt interessant”, explica el Natxo. Un altre projecte es va presentar sota el nom “Una taza que amenaza” i abordava com ens enfrontem a la cultura de la violació amb humor crític i unes tasses amb eslògans. Un altre feia referència a la salut mental i a les contradiccions restrictives que s’han donat durant aquest ja gairebé dos anys de pandèmia: “els alumnes posaven de manifest que es tancaven per evitar el contagi, però que aquesta situació ha disparat el nombre de trastorns mentals”. L’alumnat també ha tractat el tema dels estereotips, com ens reconeixement i l’abast de les situacions límit.

Explica en Natxo Celma que tots els projectes han tingut quelcom en comú: una orientació feminista. La valoració de tot plegat ha estat molt positiva. “El fet que fos la Núria Güell qui liderés el projecte ha estat molt enriquidor. Sempre resulta molt positiu que entri una persona externa al centre perquè permet trencar les dinàmiques i això funciona molt bé amb l’alumnat. Els nois i noies també han quedat molt contents, tant de les sessions com del resultat final”, conclou el professor.