El CFA de la Trinitat Vella: més enllà de les aules

31/01/2022 - 12:13

Al Centre de Formació d'Adults (CFA) de la Trinitat Vella hi ha espai per a tothom.

Falten deu minuts per a les sis de la tarda i l’alumnat comença a arribar. És dijous i la setmana laboral sembla que acaba, però no els fa mandra: van de bon grat a l’escola perquè saben que el què hi aprenen els pot obrir moltes portes. Al Centre de Formació d’Adults (CFA) de la Trinitat Vella hi ha espai per a tothom.

La Maria va arribar d’Ucraïna fa quatre anys. Fins fa molt poc no podia anar a l’escola per temes d’horaris, però ara s’ha decidit: vol continuar aprenent castellà i català. Ho necessita per a treballar i aconseguir papers. “I no només per als papers, aquí és on visc i molta gent parla en català”. Va al CFA de la Trinitat Vella cada dia de dilluns a dijous: dilluns i dimecres aprèn català i dimarts i dijous castellà. Viu al barri i diu que li encanten les classes perquè “m’ho passo molt bé i els professors són molt bons i ho expliquen tot molt bé”.

I és que parlar de l’Escola d’Adults a la Trinitat Vella és parlar d’un projecte que des del curs 77-78 és emblema d’un barri històricament castigat. En arribar a la plaça, encara sembla que s’hi veu el carismàtic Pare Manel, que fins al dia de la seva mort (a causa de la Covid-19) va treballar amb persones en situació de vulnerabilitat i va impulsar, amb tota l’energia que el caracteritzava, projectes per al desenvolupament i la defensa dels drets d’aquells que pateixen exclusió o marginació. El CFA de la Trinitat Vella “va sorgir de la necessitat evident de comptar en el barri amb els recursos adients per millorar el nivell cultural i formatiu de les persones que hi viuen. Va començar amb el treball voluntari de mestres i veïns/es fins que va rebre reconeixement oficial amb el nomenament de quatre mestres el curs 77-78 dins la plantilla del C.N. Ramon Berenguer III”, es pot llegir a la seva pàgina web.

El CFA, però, no és el mateix que el dels anys setanta: durant tots aquests anys s’han produït canvis importants, però l’esperit es manté intacte. Des del centre es continua lluitant pel dret a una educació permanent, contra l’exclusió i per la participació de tots i totes les veïnes del barri. Un centre educatiu públic i obert fonamental per a un barri com la Trinitat Vella.

“Vam començar com a voluntaris perquè hi havia una necessitat al barri. Molts pares i moltes mares del Ramon Berenguer no sabien ni llegir ni escriure. Les mestres feien més hores i feien classe als adults, en un espai de consergeria, en un raconet. Es va veure que era una necessitat i que s’havia de fer en condicions: amb personal que cobrés, format. Hem estat en diferents llocs i ara estem en aquest espai, compartint amb el Casal de la Gent Gran i el Centre de dia, des del 1997”, ens explica l’Encarna García, la directora del centre.

L’equip directiu del centre constata que, tot i tenir la mateixa proporció d’alumnes homes i dones, a la franja horària del migdia, hi van més dones; i, a la franja del vespre, més homes. Pel que fa a la continuïtat, les dones són més propenses a anar al centre, “són més constants que els homes perquè moltes d’elles no treballen”, diu l’Encarna.

El CFA té actualment uns/es 450 alumnes i hi treballen  sis persones (cinc mestres i una persona encarregada de l’administració a mitja jornada). Funciona de tarda i és un centre que té matrícula viva; és a dir, no hi ha un període de matrícula tancat i passada la matrícula inicial es continua incorporant nou alumnat. Es fan classes de castellà, català, anglès, COMPETIC i formació instrumental. Aquest últim curs està destinat a les persones que necessiten aprendre a llegir i a escriure o millorar les seves competències bàsiques i disposa de tres nivells. “En algunes zones de Barcelona aquest curs ha desaparegut perquè la gent no ho demana, però a la Trini continua sent una necessitat. També venen persones joves que no saben ni llegir ni escriure en la seva pròpia llengua”, assegura l’Anna G., una de les mestres.

En l’actualitat, hi ha quatre grups per llengua. La matèria de català és la més demandada d’enguany i hi ha una llista d’espera de 75 persones.  L’Encarna explica que “(…) Les escoles d’adults totes són diferents i nosaltres som peculiars: l’oferta formativa sol ser molt àmplia, però nosaltres no ho podem oferir tot, per exemple el Graduat en Educació Secundària (GES). Només tres persones ho han demanat,”. L’oferta formativa del centre s’adapta a les necessitats del barri. El que sí que ofereix el centre és el curs de certificat COMPETIC, la certificació acreditativa de la competència digital, per a la qual falta alumnat. Així que si sabeu d’algú a qui li pugui interessar, feu córrer la veu!

Més que una escola

La història i la trajectòria del CFA de la Trinitat Vella demostren que és més que un centre de formació d’adults. La prioritat de l’escola és oferir, sobretot, informació pràctica que resulti útil per al dia a dia. És per aquest motiu que, a banda de la llengua, al centre s’ensenya a redactar currículums, a fer cerques productives per internet, es fan simulacres de situacions (com la visita a hospitals), etc. “Una altra cosa que també ens fa diferents és que som una escola pública i inclusiva. Això vol dir que si arriba una persona amb mancances o dificultats en l’aprenentatge, es pot matricular igualment. A l’etapa instrumental fem projectes individualitzats”. El fet que el CFA disposi de matrícula viva fa que tot l’equip de mestres es reinventi dia a dia i que estigui acostumat a començar de nou quan calgui.

Una altra particularitat del centre és que els i les alumnes poden portar les seves criatures, ja que el CFA disposa d’una educadora infantil que es fa càrrec de la canalla mentre els i les progenitores fan la classe. Les criatures es queden a l’aula perquè el centre no disposa de cap espai concret, però hi ha un raconet molt ben arreglat amb joguines de tots tipus on els nens i nenes es troben com a casa. Això resulta molt positiu per a la continuïtat de l’alumnat i possibilita l’accés a l’escola a dones que sense aquest servei no poden formar-se. Donar més facilitats gairebé sempre és sinònim d’èxit.

La Covid-19, un repte dur

Si bé al llarg dels anys el CFA ha hagut de fer front a molts reptes, i molt diversos, l’última barrera ha estat l’explosió de la pandèmia ocasionada per la Covid-19. No ha estat fàcil. L’Anna assegura que en un barri com la Trinitat Vella ha estat especialment dur. “Durant el primer confinament dur, vam haver de tancar l’escola. Ens vam dividir l’alumnat i els trucàvem un per un per fer seguiment. Tothom ho ha agraït molt. També hem atès durant aquest temps casos d’urgència d’alumnes que es van quedar sense res. Vam fer d’intermediàries amb serveis socials i associacions, però ha estat duríssim”, confessa l’Encarna.

En el context amb el qual treballa el CFA, no es van poder seguir les classes online, tot i que sí que es va poder fer alguna trobada per Zoom. “És molt difícil fer classes per Internet en aquests nivells”, diuen les mestres. Per això el CFA es va centrar a fer un acompanyament emocional, en un moment en el qual tothom tenia molta por. És per aquests i molts altres motius que el CFA de la Trinitat Vella no és només una institució escolar, sinó un centre del i per al barri, amb un trajectòria robusta i ferma de treball comunitari.