L’impacte de la covid-19 en la salut mental d’infants i adolescents va centrar el segon debat del cicle En clau d’educació, que va tenir lloc aquest dimecres 26 de gener, organitzat pel Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) i El Born Centre de Cultura i Memòria.
La sessió tenia com a objectiu reflexionar sobre les mesures d’actuació i prevenció que s’apliquen i que es poden portar a terme per garantir un acompanyament i un suport emocional en els diferents contextos educatius.
El debat, que va incloure la presentació de la comissionada d’Educació Maria Truñó, el va moderar Roger Ballescà, psicòleg, psicoterapeuta, docent, supervisor clínic i vicesecretari del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya. Ballescà va destacar des d’un inici que la pandèmia ha tingut un impacte negatiu, en augmentar els problemes de salut mental i la seva gravetat, però també una conseqüència positiva, que és que la salut mental ha passat a formar part del debat polític i ciutadà.
Montse Colilles, psicòloga i psicoanalista formadora i assessora d’equips d’educació infantil, va ressaltar com la crisi de la covid-19 ha posat en primer pla la dimensió de la pèrdua del llaç social i el vincle amb els altres, també per als més petits. Per això, va considerar prioritari mantenir l’obertura de les escoles per donar valor a la tasca educativa i socialitzadora que s’hi fa i per beneficiar la salut mental dels infants.
L’impacte en l’adolescència va centrar les paraules de Santiago Batlle, especialista en psicologia clínica, adjunt a la Direcció de Procés d’Atenció Comunitària i Programes Especials de l’Institut de Neuropsiquiatria i Addiccions del Parc de Salut Mar. Segons Batlle, elements que han estat molt presents aquests últims anys, com el cansament, l’acumulació d’expectatives negatives i la impossibilitat d’anticipar i de desinhibir-se, són factors que incideixen en l’estrès. Això s’agreuja en el cas de l’adolescència, una etapa especialment delicada on, tal com va explicar, s’aprèn en gestió emocional.
Àlex Rodríguez, psicòleg tècnic de l’àrea d’inclusiva del Consorci d’Educació de
Barcelona i psicòleg del Centre de Salut Mental Infantojuvenil Fundació Nou
Barris per a la Salut Mental, va posar sobre la taula que l’augment del malestar i de les demandes als CSMIJ que hi ha actualment no va lligat a un augment de les malalties mentals. Per Rodríguez, ara és el moment d’unir esforços entre els diferents agents que tenen acció directa amb infants i joves per veure quina resposta comunitària es dona.
Entre d’altres temes inclosos en el debat entre les persones expertes o aportats per les preguntes del públic, es va abordar de quina manera s’hauria d’incloure l’educació emocional i la salut mental a les escoles o com s’ha de gestionar la immediatesa de les demandes actuals.
Pots recuperar el vídeo complet de la sessió en aquest enllaç.
El cicle En clau d’educació tindrà un tercer i últim debat el proper 23 de març, amb el títol “Educació i memòria democràtica: les escoles històriques i què n’aprenem de la història?”.