La Molineta es va presentar oficialment el passat 6 de maig durant l’acte dels Jocs Florals de l’escola i en el marc del festival de danses d’aquesta. La primera ballada de la gegantona es va fer a ritme de batucada i davant tota la comunitat educativa de l’escola. Sens dubte, una ocasió perfecta per presentar-la en societat!
La gegantona és obra de l’artista especialitzat en creació d’imaginari festiu i de cultura popular Arnau Guardi Codina, de Llinars del Vallès. Guardi ha creat la gegantona a partir de les propostes de l’alumnat i les famílies, presentades tot just fa un any i votades per tota la comunitat educativa. Per a fer la proposta a l’artista, l’alumnat s’ha hagut de submergir de ple en el món tradicional geganter i ha pogut conèixer de prop el patrimoni cultural del territori. Per exemple, s’han treballat personatges com les dones d’aigua, presents en les llegendes d’arreu de Catalunya. Glòria Garcia Ballo, cap d’estudis del centre, ens explica que la creació de la Molineta ha estat una experiència enriquidora i necessària. “L’alumnat va treballar durant el curs passat en el disseny de la gegantona i quan teníem escollida la selecció, força extensa, ens vam posar en contacte amb l’Arnau perquè ens fes una proposta. Després d’explicar-li què volíem ens va enviar uns dissenys. Les famílies i l’alumnat també va formar part d’aquest procés”, diu la Glòria.
La decisió del nom també va ser un procés col·lectiu, participatiu i comunitari, en el qual es va veure implicat tant l’alumnat com les famílies del centre. “Ja teníem la gegantona en fotos, era moment d’escollir un nom. Els vam donar una butlleta a cada nen i a cada nena perquè pensessin un nom, juntament amb la seva família. Aquests noms van ser votats classe per classe i els resultats els vam passar al monitoratge i als docents. En van escollir sis. Amb aquestes sis propostes, els delegats i delegades de quart a sisè de primària van acabar de decidir”. I així és com va néixer la Molineta.
Què aporta, la Molineta?
Per a la Glòria, la incorporació de la Molineta és una manera de crear sentit d’escola, un sentiment conjunt que va des de l’alumnat de P3 fins al de sisè de primària, i que també inclou al professorat, les famílies, el personal PAS i el monitoratge del centre. “Ha estat un procés participatiu i bonic en el qual s’han involucrat tots els actors que formen part del dia a dia del centre. Ha permès fer més fort el vincle que ens uneix. Al Molí de Finestrelles, com a la resta d’escoles i d’instituts, vam fer un esforç brutal durant els primers mesos de la pandèmia. Va ser en aquest context en el qual vam començar a treballar amb les dones d’aigua i quan es va desenvolupar la idea”, explica la Glòria. “La incorporació de la gegantona, que coincideix amb la fi de les mascaretes a les aules i amb la recuperació de la normalitat prepandèmica, és una manera de mostrar que ens n’hem sortit”.
La gegantona sortirà sempre que sigui necessari: a les festes de l’escola, però també a les festes del barri o quan se la necessiti. “Volem que l’alumnat i el barri se la facin seva i l’estimin”, conclou la Glòria. Fa tan sols un any l’escola va canviar el seu nom i va crear un nou logotip, amb la intenció d’aportar una nova identitat que acompanyés el centre educatiu. Ara, amb la Molineta ja feta realitat, col·locada al vestíbul, ben present per a tota la comunitat educativa, el Molí de Finestrelles dona el tret de sortida cap a una nova etapa com a escola.