El passaport Edunauta és una eina d’aprenentatge que s’impulsa dins de +Educació Sant Andreu, un projecte educatiu comunitari que neix el 2011 amb la intenció de sumar esforços i possibilitats entre diferents escoles del districte de Sant Andreu i concretament en els barris de Baró de Viver, Bon Pastor, Trinitat Vella i Sant Andreu del Palomar, creant projectes compartits amb les comunitats educatives del territori. El passaport s’entrega als nens i nenes i, a través de la realització d’una sèrie d’activitats programades per al curs escolar, va sent segellat. Després de fer l’activitat, l’infant rep un segell que demostra que hi ha participat. Les destinacions d’aprenentatge on es fan les activitats són museus, escoles, biblioteques, centres cívics, places, etc. Les escoles animen i motiven els infants per a participar en aquestes activitats des de l’aula Les activitats comprenen diferents temàtiques:
- terra i ciència
- tecnologia i món digital
- esport i benestar
- arts, cultura i disseny
- nombres i lletres
- comunitat i participació
- lleure i jocs
- altres temes
Actualment, el Passaport Edunauta està implantat a diferents indrets de Catalunya: Amposta, Granollers, Palafrugell, Pallars Jussà, St. Boi de Llobregat, St. Vicenç dels Horts, Tarragona, Tàrrega, Terrassa, Vilafranca del Penedès, Reus, Palau d’Anglesola, Sabadell, Palafolls, Olesa de Montserrat, Cassà de la Selva, Avinyó, El Vendrell, Sitges, Torelló, Viladecans, Begur, Tordera, Barberà del Vallès i Maçanet de la Selva. I a Barcelona: Carmel- Font d’en Fargues, Sant Antoni / Raval (preparant l’arrancada curs 2022-2023) i a Sant Andreu. De fet, en aquest últim districte, la “festa de graduació” es va celebrar el passat 17 de juny, en el marc de les festes majors de Baró de Viver.
+Educació
+Educació Sant Andreu, que va néixer quan l’intercanvi entre centres era més aviat escàs, és un projecte que vol connectar les escoles dels diferents territoris. L’objectiu és trencar barreres i fomentar la participació infantil per tal de promoure la cohesió als barris. Aquesta xarxa està liderada per un grup impulsor on hi ha mestres de les diferents escoles i representants dels equips directius. Ara al juliol, hi ha prevista una trobada.
Parlem amb Laura López i Albert Castelltort, de +Educació, que ens expliquen com funciona el Passaport Edunauta, on està implantat, quins són els objectius i perquè es tracta d’una iniciativa important per als barris i els centres escolars. S’ha de dir que totes les activitats que es proposen al Passaport Edunauta són gratuïtes.
Com va néixer, el Passaport Edunauta?
Laura: El projecte del passaport té el seu origen, precisament, a Sant Andreu. Va néixer amb la intenció de reforçar educativament Sant Andreu i els barris de la Franja Besòs d’aquest districte. En el seu començament es deia Universitat del Temps Lliure i tenia un altre format. Ara l’anomenem Passaport Edunauta i té un format una mica més senzill.
Albert: Té el seu origen a la Childen’s University,, de Gran Bretanya. Es va inspirar en aquest projecte, però allà està molt més institucionalitzat i ha passat a ser d’un projecte comunitari a una política educativa.
A qui va dirigit?
Laura: El passaport té diferents grups diana. En primer lloc, trobem els infants; en segon, les escoles o les entitats, que són qui fan entrega del passaport i que funcionen com a elements prescriptors; per últim, hi ha les famílies dels infants. I és que el passaport inclou una sèrie d’activitats per fer a casa, com les receptes, per exemple. El passaport consta de dues parts: una d’activitats en blau, que són les que es fan a fora; i una d’activitats en vermell, que són les que es fan a casa.
Albert: Amb les entitats tenim una relació simbiòtica. Elles ens fan difusió i també organitzen les activitats del Passaport. Tots això es duu a terme en un marc de competències transversals i sempre amb un component educatiu.
Què es fa perquè les famílies s’impliquin?
Laura: Tenim una gran aliança amb els tutors i tutores i els equips directius dels centres escolars. A banda d’això, també usem cartelleria per a donar a conèixer les nostres activitats.
Albert: Mensualment, les diferents entitats preparen les activitats que oferiran durant el trimestre i nosaltres fem cartells perquè arribin a la comunitat educativa. Demanem que els adults siguin els que recomanin i promoguin les activitats de cada mes. Aquest any estem parlant amb altres agents del territori per arribar a més gent. També treballem amb els monitors i monitores de les activitats extraescolars. Finalment, tenim una eina digital amb la qual els infants es poden donar d’alta i conèixer què es fa a altres territoris. De fet, això és important: els infants poden participar de totes les activitats presents a l’eina digital, independentment del barri, poble o ciutat on es visqui.
Per què creieu que són importants aquesta mena d’iniciatives?
Laura: El Passaport Edunauta garanteix una educació a temps complet i el dret al lleure de tots els infants. Amb aquesta iniciativa, es dona la possibilitat a totes les famílies que els seus nens i nenes accedeixin a activitats de manera gratuïta. El passaport cohesiona la població, i permet que els nens i nenes aprenguin i visquin noves experiències. És un projecte amb una mirada comunitària, holística.
Albert: Una de les coses que també destacaria és la personalització del Passaport, que s’adapta a cada infant. El referent educatiu, que coneix els nens i nenes, pot fer les recomanacions que més s’adaptin al perfil de l’alumne.
Com es dissenyen les activitats del Passaport?
Albert: Les activitats del Passaport treballen les competències i són les entitats, és a dir, les destinacions d’aprenentatge, qui dissenyen les activitats. Nosaltres les validem.
Laura: Cada entitat dissenya les seves. Un dels requisits és l’edat: han d’estar orientades a les franges d’edat amb les quals treballem.
Si vols saber les activitats del Passaport Edunauta per territoris, clica aquí. En cas que vulguis convertir-te en una destinació d’aprenentatge, tens tota la informació en el següent enllaç.