La feina ben feta del CFA Bon Pastor

30/06/2022 - 09:54

El curs s'acaba i el Centre de formació de persones adultes Bon Pastor (CFA Bon Pastor) s'acomiada de l'alumnat d'enguany —unes 400 persones—amb l'alegria que dona la bona feina feta.

Aquesta escola, amb més de quaranta anys d’història i amb una plantilla de professorat de vuit persones, treballa dia a dia per reivindicar la formació de persones adultes, oferint un ensenyament públic, gratuït i de qualitat.

Al centre es pot cursar anglès, català, castellà, un cicle de formació instrumental —per aprendre a llegir i a escriure i en el qual també s’expliquen temes de cultura general—, GES (graduat escolar) i els títols de Competic, equivalents al nivells d’ACTIC inicial, bàsic i avançat. El CFA dona, a més, la possibilitat de fer cursos intensius per a aquelles persones que necessiten aprendre un idioma ràpidament per tal d’optar a una certificació concreta. Els dos cursos intensius — de català i de castellà— que s’ofereixen, es duen a terme de setembre a febrer i de febrer a juny. “En pocs mesos, el nostre alumnat pot tenir cursos de 45 hores, que és un dels requisits que es demana per a l’arrelament”, detalla la Marta Catalán, la directora del centre.

Del 13 al 17 de juny, el CFA Bon Pastor va celebrar, després de dos anys cancel·lada per la pandèmia, la setmana cultural, amb activitats de diferents tipus i amb un objectiu: que la comunitat educativa es trobés de nou i fer escola. Bingo matemàtic, activitat en anglès, berenar obert al barri —amenitzat pel grup de música Rumba fusión—, excursió a l’Espluga de Francolí —per a conèixer la destil·leria i les coves— o visita al teatre Poliorama per a veure Romeu i Julieta van ser algunes de les activitats que es van dur a terme.

 

Erasmus+, un punt d’inflexió

Des del 2017, el CFA participa del programa Erasmus+, que té com a propòsit fomentar la formació i la mobilitat dels docents en l’àmbit europeu. “En els últims anys hem tingut la possibilitat de formar-nos amb professorat d’altres països. El primer any vam fer una formació sobre tecnologies; el segon, sobre metodologies; i el tercer sobre inclusió”, explica la Marta. Es tracta de projectes de curta durada (entre un any i mig o dos) que finalment s’acaben aplicant a les aules. La finalitat és sempre millorar l’aprenentatge de l’alumnat i trobar noves maneres i metodologies perquè els ensenyaments arribin de manera efectiva.

Arran del primer Erasmus, el CFA Bon Pastor va proposar un projecte de digitalització del centre al Pla de Barris i gràcies a això es van aconseguir 25 tauletes per a l’alumnat. “Això va passar fa cinc anys i en aquell moment va ser quelcom molt positiu. D’ençà que va esclatar la pandèmia, l’ús d’aquest tipus de dispositius entre els adults s’ha disparat; però fa uns anys no era tan comú”, diu en Xavier Carnicer, el cap d’estudis.

Les bones pràctiques del centre el van portar, el 2018, a guanyar l’School students awards per la digitalització que havien dut a terme i per la proposta per al Mobile History Maps. Aquesta convocatòria té com a objectiu promoure la creació de projectes singulars de qualsevol àmbit curricular relacionats amb l’entorn més proper (barri, municipi, comarca, etc.) al centre, desenvolupats pels alumnes i compartits a la plataforma digital de georeferenciació Mobile History Map. Amb aquesta iniciativa es fomenten les habilitats digitals, la creativitat, el treball en equip i el treball per projectes i aprenentatge-servei.

La valoració de la participació en el programa Erasmus+ és molt positiva, segons explica l’equip directiu del centre. Això els ha permès no només formar-se, sinó transformar l’entorn educatiu del centre i millorar-lo. La Sandra Tovar, secretària acadèmica del CFA, assegura que tot aquest procés els ha permès “reflexionar sobre on estem, com avaluem, què necessitem”. Aquest any, sense anar més lluny, s’ha introduït la codocència: entren dos professors/es a l’aula i es fa una proposta conjunta de continguts relacionats amb les matèries que s’ensenyen. Dins el marc del programa Erasmus+, un equip de mestres del CFA viatjaran aquest estiu a Florència per tal de continuar formant-se. En les edicions passades van fer cursos a Reykjavík, Bolonya i Croàcia.

El 2021 el CFA Bon Pastor va assolir l’acreditació Erasmus i va ser el primer centre de formació d’adults de Barcelona en fer-ho. “Això vol dir que des del 2021 i fins al 2027, podem demanar projectes amb objectius a llarg termini, i que ja es confia en nosaltres, per tant, queden garantides les diferents formacions que demanem”, explica en Xavier.

El CFA és un exemple de bones pràctiques, de feina ben feta i d’amor per l’ensenyament de les persones adultes, sovint poc reconegut. Es tracta d’una plantilla de professorat compromesa que creu en el valor de la seva feina i que aposta per un ensenyament de i per al barri. Cal recordar que les inscripcions al CFA Bon Pastor, es van dur a terme del 21 al 29 de juny, però que es tracta d’un centre amb matrícula viva, per tal, s’hi poden apuntar les persones adultes que ho necessitin durant tot l’any.