L’Espai Sensorial és un raconet a la biblioteca que va néixer el febrer del 2020 amb l’objectiu de fer-la més inclusiva i donar un lloc a aquelles persones que no poden utilitzar els espais comuns de la biblioteca per un excés d’estímuls. També com a projecte d’innovació lectora amb capacitat immersiva. Ara, s’ha decidit fer servir l’espai amb l’alumnat de primer i segon d’ESO de l’Institut Escola d’El Til·ler. “Ens trobem amb uns i unes joves amb uns desequilibris emocionals importants, per això hem decidit posar en marxa aquest projecte, en el qual treballem conjuntament amb el psicòleg del CAP Bon Pastor, que té com a missió no tant oferir atenció directa, sinó fomentar el benestar a escala comunitària. Amb ell ja hem treballat abans, fent xerrades o cinefòrums”, explica Virgínia Cierco de la Biblioteca del Bon Pastor.
El funcionament és senzill i eficient: un cop al mes i durant l’horari lectiu, grups de 12-14 nois i noies van a la biblioteca a fer ús de l’Espai Sensorial i poder parlar d’emocions o temes que els preocupen. Allà, amb l’acompanyament de les mestres, la tècnica d’integració social d’El Til·ler —que forma part de la plantilla de Serveis Socials—, el psicòleg del CAP i el personal de la biblioteca, es parla de sentiments, emocions, preocupacions i temes dels quals habitualment costa parlar. L’objectiu és potenciar el benestar emocional en l’àmbit comunitari. “Portem dues sessions i estem molt contentes amb els resultats, perquè han funcionat molt bé. Els i les adolescents s’estan obrint i això és important i positiu. Hem començat aquestes sessions amb dinàmiques per a ampliar el vocabulari: molts joves no poden expressar les seves emocions perquè no troben les paraules correctes. Aquesta activitat l’hem dut a terme a través de contes, àlbums il·lustrats, etc.” La llum, la música, la posada en escena i l’ambientació fan la resta.
Autopercepció, relacions saludables i sentiment de pertinença, els temes del primer trimestre
El primer tema que es va treballar a l’espai sensorial va ser el de la imatge pròpia vista des dels ulls d’un mateix i des dels ulls de l’altre. “A través d’aquesta activitat vam poder posar nom a una sèrie d’emocions que sorgeixen quan ens mirem a nosaltres mateixos i mateixes. Van sorgir conceptes i sentiments com la gelosia, la ira o la frustració”, explica la Virgínia. De cara al mes de novembre, es preveu treballar i aprofundir en el tema de les relacions saludables; i durant el mes de desembre es parlarà sobre la pertinença i l’arrelament, un tema molt important tenint en compte la composició cultural del barri.
Com comenta la Virgínia, la valoració per part del personal de la biblioteca és molt positiva, també la percepció que hi ha entre l’alumnat. Una de les claus de l’èxit de les primeres sessions d’aquest projecte ha estat sortir de les aules. “Sortir de l’espai-classe és molt positiu per a l’alumnat, i també per a nosaltres, de cara a crear vincle amb ells i elles. Ens agrada conèixer-los, poder nomenar-los i donar-los un tracte individualitzat quan ens visiten fora de l’horari escolar. Volem que vegin, a més, tot el que la biblioteca els pot oferir i fer desaparèixer les etiquetes. També és una bona manera per apropar-nos a les famílies: fer un vincle amb els infants significa fer vincle amb tota la comunitat, i això és un fet molt important per a un equipament com el nostre”, conclou la Virgínia Cierco.