Des del curs passat, el Molí de Finestrells i l’INS Vapor del fil treballen plegats per assentar les basses d’un projecte pedagògic innovador i atractiu. El curs 2024-2025, aquests dos centres escolars esdevindran Institut Escola i ja fa mesos que els dos equips directius treballen, juntament amb el Consorci de l’Educació, per a perfilar el nou centre escolar.
El grup impulsor, conformat per docents dels dos centres escolars i el Consorci, es troba un cop al mes. A banda, cada setmana, Irene Lop (directora de l’INS Vapor del Fil) i Patrícia Travera (directora de l’Escola Molí de Finestrelles) es reuneixen per tal d’anar perfilant el projecte educatiu del centre, que s’acabarà de definir entre aquest curs i el vinent. També setmanalment es reuneix el grup impulsor de cada centre per separat.
El grup impulsor gran, a banda de fomentar el coneixement entre els dos centres escolars, se centra a dur a terme tres tasques:
- Les visites inspiradores: són les visites que es fan altres centres. La idea és conèixer propostes organitzatives i metodològiques que ja implementen d’altres centres per veure què podem extrapolar al futur Institut Escola. “Ens fixem en els espais que tenen, intercanviem opinions, ens expliquen què els funciona i què no, etcètera. Resulta molt útil”, diu Patrícia.
- L’elaboració del projecte educatiu del centre, que quedarà enllestit el curs vinent.
- L’organització de trobades trimestrals entre el personal docent dels dos centres per tal de reflexionar plegats sobre com volen que sigui el nou Institut Escola.
“Tenim la sort que el Consorci ens ha donat l’oportunitat de dur a terme tot aquest procés amb antelació i temps suficient per a conèixer-nos, adaptar-nos i pensar plegades. I ho estem aprofitant”, coincideixen Irene i Patrícia.
Espais lluminosos, ambivalents, materials naturals i passadissos i vestíbuls pedagògics
Pel que fa a la transformació física dels espais, les obres de l’edifici que acollirà els dos centres estan a punt d’iniciar-se. Tot i que encara no s’ha començat cap obra, els plànols ja estan quasi enllestits. “Vam explicar als arquitectes del Consorci quin tipus d’espais volíem i quines eren les nostres prioritats d’acord amb les necessitats dels dos centres. Passadissos i vestíbuls pedagògics, molta llum, materials naturals i espais polivalents, diàfans i oberts. Volem que hi hagi sensació d’amplitud”, explica Patrícia Travera.
Activitats conjuntes
Les portes obertes d’aquest mes, celebrades el 25 de febrer, ja es van fer de manera conjunta. Els dos centres també col·laboren plegats a l’AraArt i van celebrar Santa Cecília junts (l’alumnat del Vapor del Fil va fer un concert al Molí de Finestrelles). “Hem començat a muntar activitats conjuntes perquè tant l’alumnat com el professorat es comencin a conèixer entre ells”, detalla Irene Lop. També les AFA dels dos centres estan al cas de tot el que es va fent i tenen molt contacte entre elles. “Estan molt involucrades en el naixement de l’Institut Escola, ens donen idees i ens assessores. Entre elles tenen molta comunicació i hi ha una relació molt fluida”, asseguren les dues directores.