Aquest centre escolar, que té matrícula viva, ja fa anys que té el sistema de treball per projectes implantat i basa el seu projecte educatiu en l’aprenentatge vivencial i competencial amb la finalitat que el seu alumnat aprengui a conviure, a participar i a habitar el món. “Treballem des del compromís per la innovació pedagògica i el canvi social a partir de la coeducació, la sostenibilitat [l’escola Baró de Viver forma part del Programa Escoles +Sostenibles] o l’ecologia, entre d’altres. Des de la mirada de què i de com han d’aprendre els infants del segle XXI, potenciant i redefinint cada dia la perspectiva educativa dels nostres projectes, que són fruit de la reflexió sobre l’entorn, els espais i les dinàmiques del territori”, explica Montse Fons, la directora del centre. És, de fet, aquest treball per projectes, un dels punts forts del Baró de Viver, ja que es tracta d’una manera de treballar molt consolidada. “Els desenvolupem en funció de la vida a l’aula, que també va canviant i evolucionant; també en funció dels interessos i les necessitats de cada grup d’infants”.
A banda del treball per projectes i les activitats habituals d’un centre escolar, al Baró de Viver es presta molta atenció a l’educació artística i emocional. Dos dels seus projectes estrella són l’Aranyart i l’orquestra 4 Cordes. “L’Aranyart el duem a terme amb el Centre Cívic i té com a finalitat posar en contacte els infants amb artistes de diferents disciplines. Les exposicions que es fan al Centre Cívic tenen el seu ressò dins de l’escola. Amb l’alumnat, anem a veure l’exposició i després, els i les artistes venen a l’escola per a fer un taller amb la canalla. Aquest projecte va lligat amb un fil conductor que treballem des de l’escola. Finalment, l’alumnat acaba fent una exposició al centre escolar amb la col·laboració del Centre Cívic i dels artistes”. Per a fer aquesta exposició, l’escola compta amb l’ajuda d’un comissari que assessora l’equip docent. L’Aranyart és un projecte que es duu a terme en el marc del programa Caixa d’eines, del Pla de barris.
L’orquestra 4 Cordes de violins i violoncels, d’altra banda, està conformada per alumnes de tercer a sisè de primària i dialoga amb un altre projecte que també es fa en col·laboració amb el Centre Cívic i que té com a eix la psicomotricitat de l’alumnat del primer cicle (1r i 2n). “Es treballa per separat i a final de curs és fa una actuació d’expressió de tota l’escola”.
Aquests són només dos dels projectes estrella de l’escola de Baró de Viver, una escola lligada al barri que ja fa anys que ha decidit posar en el centre no només l’alumnat, sinó també la vida comunitària tot vinculant-se al territori i les seves xarxes. “Treballem per integrar totes les famílies i formar part de la comunitat. Som una escola petita, d’uns 180 alumnes, i tots ens coneixem. També treballem per tal de vincular les famílies a la vida escolar. A banda de les reunions de l’AFA i el consell escolar, el primer trimestre es fa una funció del teatre de mares, que fan un obres molt maques. Últimament han estat fent musicals”. El teatre de mares és un dels esdeveniments més esperats de l’any. Es tracta d’una iniciativa oberta a totes les famílies del centre i que té com a objectiu fer un petit regal a l’escola en forma d’obra de teatre. En el projecte hi col·labora Patrícia Garrido, del Centre Cívic Baró de Viver, que també és actriu i dinamitzadora. Ella els dona un cop de mà amb el guió i la interpretació. Aquesta iniciativa va començar gràcies a l’Àngels, una professora de música que hi havia abans al Baró de Viver. La primera obra de teatre de mares que es va fer va ser Els Pastorets i durant aquests anys s’han representat obres com El Principito, Peter Pan o El rei lleó. Aquesta no és l’única activitat pensada per a les famílies: a l’escola Baró de Viver també s’ofereixen, en horari escolar, classes de català gratuïtes, en col·laboració amb Proa+.
Formacions en tecnologia per a personal docent, transformació digital a les aules i el treball emocional amb l’alumnat (el Baró de Viver disposa d’una educadora emocional que aborda amb els nens i nenes la gestió de conflictes per tal de millorar la convivència comunitària) són alguns dels eixos que també conformen el dia a dia d’una escola, el Baró de Viver, que treballa per continuar avançant sense deixar ningú enrere.