El projecte, que forma part del programa del Pla de Barris, està dinamitzat pel CCCB i Androna Cultura, amb la col·laboració de Versembrant. Aquesta és la tercera edició; durant els dos primers anys, el projecte només es va dur a terme amb l’Institut Miquel Tarradell, però enguany ha arribat al Bon Pastor a través d’El Til·ler. El resultat del treball fet durant tot el curs es va presentar el passat 28 d’abril al CCCB.
El projecte, que té una durada de tres mesos, té com a objectiu que l’alumnat de 4t d’ESO conegui en profunditat el seu barri i que en pugui elaborar la seva pròpia cartografia a partir de les reflexions sobre l’entorn urbà. La cartografia resultant, representada per la quotidianitat dels adolescents, els seus records o els seus espais favorits, és una mostra de l’imaginari de l’alumne que ens permet veure la ciutat des d’un altre prisma.
Les sessions són impartides per Androna Cultura i Versembrant i el resultat final de projecte és la creació d’un videoclip que serveix a l’alumnat per explicar la seva percepció del territori i una cartografia personal i crítica amb els espais que per a ells resulten més importants.
Com funciona el projecte?
El projecte es prepara a partir de diferents dinàmiques de treball, tant a dins com a fora de l’aula. “Comencem treballant amb els i les joves a l’aula: estudiem la relació entre la vida quotidiana de l’alumnat i els espais que freqüenta al barri. Ho fem de manera conjunta”, explica Pere Duran, d’Androna Cultura. El projecte consta de tres estadis: “En primer lloc, es treballa la relació amb el barri a partir de la vida pròpia: les emocions, la intimitat, la preferència d’espais, etcètera. En segon lloc, s’endrecen les experiències individuals i s’introdueixen temes socials i urbanístics. Finalment, a la tercera etapa el que es busca és generalitzar el coneixement per tal de poder entendre les dinàmiques que s’estableixen amb els diferents espais”. Aquestes fases, explica en Pere, es combinen amb classes que consten de càpsules de mitja hora en les quals es mapeja el territori. Tot es fa des d’una dinàmica participativa. “A través de les aportacions individuals, podem generar discussions de com es transita el barri. Això ens permet treballar la ciutadania i l’empatia”, destaca en Pere.
‘La ciutat us cuida? La ciutat us escolta?’
El treball amb l’alumnat s’articula al voltant d’aquestes dues preguntes. “Per a nosaltres, és molt important que els i les joves agafin consciència ciutadana i que es mirin la ciutat de cara. Com deia Jane Jacobs, no hauríem de mirar les ciutats des dels mapes, sinó a peu de carrer. El projecte busca que ells i elles acabin analitzant amb quins punts del barri tenen més contacte, quins usos en fan, quins indrets els resulten problemàtics, com es mouen d’un lloc a un altre, quins són els seus espais de trobada, etcètera”. El resultat és que, a partir d’aquestes anàlisis, que comença sent individual, se’n poden extreure conclusions a nivell macro i es pot determinar quina ciutat es vol.
Per a Androna Cultura, és fonamental que els i les joves, a banda de fer un treball al seu barri, surtin del seu territori i duguin a terme una part d’observació urbana. “Per saber com ets tu, has de sortir fora. Has de veure com són les voreres, les places o els carrers dels altres barris; veure quina gent hi viu i com és la vida a l’altra punta de la ciutat. Així, quan tornes a casa teva, també et pots mirar el territori d’una manera diferent”, explica en Pere. Les sessions a fora de l’aula també els permeten establir vincles més estrets amb l’alumnat.
El projecte acaba amb un intercanvi: els adolescents reben a l’altre grup en el seu barri i els mostren el seu entorn. Ho fan a través de les cartografies que han anat creant durant les setmanes que dura el projecte. “Per a fer el recorregut fem servir el material plàstic que els i les joves han anat elaborant durant les setmanes: mapes i llibretes d’exploració, llibretes d’artista, etc. Ens interessa que el projecte també tingui aquesta dimensió plàstica, que a més, es pot exposar”.
Molt bona acollida de l’alumnat i valoració molt positiva
Després de tres mesos de feina amb els dos instituts i un cop feta la presentació del projecte, ja se’n pot fer una valoració. En Pere explica que l’alumnat ha treballat molt bé, que els ha resultat engrescador i motivador i que els dinamitzadors (CCCB, Androna i Versembrant) també n’han quedat molt contents. “Hem fet unes 12 o 14 sessions i hem sortit de les aules en 3 o 4 ocasions. Als nois i noies, quan els planteges un projecte que consisteix a posar la seva quotidianitat en el centre de la investigació, els impressiona i els agrada molt, perquè per a ells suposa un procés d’empoderament molt important. Al llarg d’aquestes tres edicions, el que més ens ha interessat sempre ha estat posar els i les joves en el centre per tal de treballar amb continguts i coneixements. Per a ells i elles també resulta molt positiu, perquè s’adonen que la història dels barris també els serveix per a explicar-se a ells mateixos i veuen la dimensió que s’estableix amb les diferents entitats del barri”.