L'EA Llotja s'alia amb el CCCB per a reflexionar sobre intel·ligència artificial

03/10/2023 - 12:48

Quins canvis socioeconòmics vivim i viurem a causa de la implementació de la intel·ligència artificial al nostre dia a dia? Com podem garantir que els algoritmes prenguin decisions justes i ètiques?

“La intel·ligència artificial és intel·ligència? Per què en diem artificial? Pot ser creativa una IA? Quins canvis socioeconòmics vivim i viurem a causa de la implementació de la intel·ligència artificial al nostre dia a dia? Com podem garantir que els algoritmes prenguin decisions justes i ètiques? En qui recau aquesta responsabilitat?”


Aquestes són algunes de les qüestions que es reflexionaran al llarg de set mesos —des de l’octubre del 2023 i fins al maig del 2024— en el marc del programa ALIA, impulsat pel CCCB. L’alumnat i els docents que participen en el programa treballaran aquestes preguntes en paral·lel a l’exposició Intel·ligència Artificial del CCCB i de la mà del Barcelona Supercomputing Center —Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS)—. Al Districte de Sant Andreu, l’EA Llotja participa en aquest programa; juntament amb l’INS Tecnològic de Barcelona, l’INS Milà i Fontanals (Barcelona), l’INS El Martinet (Ripollet), l’INS Torrent de les Bruixes (Santa Coloma de Gramenet) i l’INS Matadepera (Matadepera).

Què és el programa ALIA?

“ALIA és el programa educatiu del CCCB per a joves que relaciona divulgació científica i creació generant un espai de conversa i treball col·laboratiu entre centres d’investigació científics i tecnològics, agents de l’ecosistema cultural, i instituts de secundària”, expliquen des del CCCB. El programa està pensat per a alumnat de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat i té com a finalitat principal explorar els reptes i les implicacions culturals, ètiques, polítiques i socials de la intel·ligència artificial. Tal com s’explica, el programa vol: “Aproximar amb una mirada global els reptes que afronta la investigació científica actual, relacionar l’aprenentatge a l’aula amb la recerca científica que es du a terme a Catalunya, entendre l’art i les metodologies artístiques com a eines per generar un coneixement complex i profund sobre el món que ens envolta, explorar i reflexionar críticament sobre els usos i les aplicacions de la intel·ligència artificial i les seves conseqüències en les nostres vides des de conceptes propis de les humanitats, aproximar-se a la intel·ligència artificial des de la pràctica, l’experimentació i la creació, treballar amb eines d’intel·ligència artificial i treballar de manera interdisciplinària”.

El programa consta de tres etapes ben diferenciades: investigació i documentació (d’octubre a desembre), creació (de gener a abril), posada en comú i presentació (abril i maig).
Durant la primera etapa es preveu una conferència inaugural sobre els dilemes de la intel·ligència artificial amb en Lluís Nacenta —que es durà a terme el 9 d’octubre—, dues visites guiades —una a l’exposició Intel·ligència Artificial al CCCB i una altra al Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS)— i una trobada amb un/a científic/a del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS). A banda d’això, es preveu que els centres comencin a treballar en les seves propostes de manera autònoma. Per a la segona etapa, la de creació, l’EA Llotja rebrà l’artista convidat i haurà de continuar amb el treball autònom. Finalment, per a la posada en comú i presentació, es durà a terme un taller d’intel·ligència artificial generativa. El 14 de maig es farà la festa de cloenda del programa.

El professorat també es forma!

Per tal que el professorat pugui dur a terme el procés de treball d’ALIA amb èxit, el programa també preveu una formació del cos docent. Consistirà en 15 hores certificades pel Departament d’Educació i inclouran la planificació del projecte a cada centre en concret i una visita guiada a l’exposició Intel·ligència Artificial a càrrec de Lluís Nacenta. També se’ls ofereix la possibilitat d’assistir de manera voluntària a una sèrie de conferències i activitats relacionades amb la intel·ligència artificial —previstes per als mesos d’octubre i novembre— i des del CCCB Mediació es proposen una sèrie de lectures complementàries per arrodonir la formació. En el moment que s’escriuen aquestes línies, el professorat ja ha assistit a una primera sessió de formació i està treballant en la planificació definitiva, a la qual destinaran unes 40 hores.

El projecte ALIA a l’EA Llotja

A l’EA Llotja, el projecte ALIA s’implementarà a primer de Batxillerat i es farà en el marc de les assignatures de de filosofia, llengua catalana, fotografia i imatge i cultura audiovisual. “El nostre centre és una mica diferent dels altres que duen a terme el projecte, perquè nosaltres no tenim assignatures de ciència, ja que som una escola d’arts plàstiques. Així i tot, al juny, quan va sortir la convocatòria, ho vam trobar un projecte interessant per a Llotja. Vam pensar a fer-ho a diferents matèries i sempre des d’un vessant creatiu”, explica Dolors Alcántara, professora de filosofia del centre i responsable del projecte.

Com a la promoció d’enguany hi ha 67 alumnes i al projecte només en poden participar 30, des del centre s’ha decidit que serà l’alumnat que cursa l’itinerari de disseny i imatge, i concretament els que cursen creació fotogràfica i imatge els qui duran a terme el projecte final. No obstant això, i com el professorat del centre troba molt interessant el programa, ha proposat al CCCB que tots els seus alumnes puguin participar d’algunes activitats, com la xerrada amb en Lluís Nacenta i les dues visites programades a l’exposició Intel·ligència Artificial al CCCB i al Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS). “Així, tot l’alumnat es podrà beneficiar dels recursos i l’aprenentatge”, diu la Dolors.

“La manera com treballarem aquest projecte està orientada a les necessitats del nostre alumnat. Des de Llotja, volem donar una visió completa i rigorosa del que implica la intel·ligència artificial; reflexionar sobre les qüestions ètiques i els biaixos; mostrar quines són les conseqüències de la seva presència en les nostres vides. Això ho farem des de l’aula de filosofia. En paral·lel, a l’aula de cultura audiovisual es treballà la part més fílmica i visual amb els recursos que proporciona la intel·ligència artificial”, explica la Dolors. El departament de llengua catalana del centre també intervindrà en aquest projecte, perquè el producte final serà un videoclip musical creat amb intel·ligència artificial: “La lletra, el guió del videoclip i tot el que tingui a veure amb la llengua es crearà des de l’assignatura de català”. Aquest videoclip es presentarà al maig. El treball, segons la professora, es durà a terme a partir de les propostes que s’han proporcionat des del servei educatiu del CCCB.