La recerca ha portat als alumnes de l’Institut l’Alzina a fer una investigació crítica sobre l’opinió dels joves i els avantatges i desavantatges que troben en l’ús d’eines digitals en el seu context més proper, el seu mateix institut. Aquest grup d’alumnes va escollir diversos temes, com ara les xarxes socials, els videojocs o la intel·ligència artificial i els ha treballat utilitzant el mètode científic d’investigació, partint d’una qüestió i finalitzant amb les seves pròpies conclusions.
Aquest treball, resultat de la col·laboració entre l’Alzina i el Canòdrom, dins el cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia» a permès incorporar la veu dels i les protagonistes d’aquest cicle emmarcat en l’experiència de l’educació en un entorn digital, partint de les seves qüestions, anàlisi i conclusions sobre temes que els puguin preocupar o interessar.
«La col·laboració entre l’Institut l’Alzina i el Canòdrom, ens ha permès no ser adultocentristes i incorporar la veu dels i les protagonistes i que ells i elles ens expliquin com és aquesta relació diària amb les eines digitals.» Mar Escarrabill, Oficina tècnica del Canòdrom.
Una mirada jove al món digital
Durant les diverses presentacions dels treballs de l’alumnat, van mostrar també la seva vessant més personal explicant en molts casos quines eren les seves relacions més directes amb alguns dels temes que havien analitzat, ja fos les xarxes socials, les fake news, la intel·ligència artificial o els videojocs.
Per exemple, un dels grups que va treballar sobre les fake news, va recollir les respostes de més de 100 joves, dels quals un 72% va saber detectar quina era la falsa, utilitzant eines i recursos com: font de la notícia, contingut, data o la coherència de les dades. També sobre la intel·ligència artificial, només un 9% diu no utilitzar mai la IA, i més de la meitat la utilitzen amb finalitats educatives.
«La recerca que hem fet amb el Canòdrom ha pogut ajudar molt als alumnes en relació a com utilitzar les eines digitals en el seu dia a dia.» Clàudia Ureta, professora del projecte de recerca Creació i Serveis de l’Institut l’Alzina.
En aquestes presentacions sorgeixen algunes reflexions interessants de primera mà, com les afectacions que poden tenir les xarxes socials en els adolescents, l’impacte de les xarxes socials i la seva repercussió emocional i psicològica, l’addicció als videojocs i els problemes que se’n poden derivar o l’ús extensiu de les intel·ligències artificials i els canvis que podria provocar en l’aprenentatge als instituts.
De fet, un dels punts més valorats pels propis joves és precisament el fet que van poder ser els mateixos alumnes que van proposar la qüestió, l’hipòtesi i van elaborar tota la investigació des d’ells per a ells, que van compartir després amb totes les companyes d’aula i l’equip del Canòdrom.
Cap a una consciència digital i col·lectiva
Aquest projecte de recerca no només ha proporcionat als estudiants una comprensió més profunda del món digital en el que vivim, sinó que també ha posat de manifest les seves experiències i reflexions. La col·laboració amb el Canòdrom ha sigut essencial per donar visibilitat a aquestes inquietuds i ha creat un espai de debat i aprenentatge col·lectiu que es va materialitzar en aquesta darrera sessió del cicle.
«La nostra conclusió és que no és una cosa que ens passa només a les del grup si no que passa a tots els joves» Estel·la Gregorio, alumna de l’Institut l’Alzina.
Aquest grup d’alumnes de l’Institut l’Alzina han demostrat que la joventut està preparada per abordar els desafiaments de l’era digital amb una mirada crítica i constructiva. Els seus treballs i reflexions ens recorden la importància d’aprendre amb esperit crític que permeti a les noves generacions fer un ús responsable i conscient de les tecnologies, assegurant que aquestes siguin una eina per al progrés i el benestar de tota la societat.
Al vídeo pots veure un breu resum de la jornada explicada per les pròpies protagonistes.