L’Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu és el servei especialitzat que s’encarrega de gestionar la documentació municipal generada i rebuda pels òrgans d’aquest districte, el fons de l’antic municipi de Sant Andreu de Palomar, els fons privats i les col·leccions, fruit de donacions de persones, institucions i empreses vinculades al seu àmbit territorial.
A nivell de fons municipals, l’Arxiu gestiona i conserva la documentació de diverses etapes històriques:
- Fons de l’antic municipi de Sant Andreu de Palomar del 1870 fins a la seva agregació a Barcelona l’any 1897.
- Fons de l’Ajuntament de Barcelona, des del 1936 fins a l’actualitat.
Pel que fa a fons privats, l’Arxiu custodia la documentació procedent d’entitats i particulars relacionats amb el territori de Sant Andreu. Pel seu interès i rellevància, destaca el de la Junta Rectora d’Aigües de la Sèquia Comtal, donat per l’últim batlle d’aigües el 1991.
També és important el fons de la institució social Previsió Obrera de Sant Andreu, que recull molta documentació produïda des del 1906 per l’entitat, fundada amb la finalitat de posar fi a la precarietat dels obrers de Sant Andreu i la Sagrera que es jubilaven o emmalaltien sense cap tipus de suport econòmic.
En relació amb els fons personals, destaquem les 138 partitures manuscrites, datades del 1919 al 1958 i signades per Joan Sardà i Vila, pianista, professor i compositor de diversos gèneres musicals, com ara sarsueles, sainets i balls populars per a cobla i sardanes.
CATÀLEG EN LÍNIA
El catàleg permet consultar, per mitjà de la cerca simple o avançada, milers de descripcions de documents custodiats a l’Arxiu Municipal i descarregar-ne les imatges quan estiguin disponibles. Dels documents inclosos, una part estan digitalitzats totalment o parcialment, i la resta estan descrits sense imatges. Es pot accedir al fons documental digitalitzat a través d’aquest enllaç.