El passat 24 de febrer es van dur a terme, a la Fàbrica de Creació de la Fabra i Coats, dues sessions de treball dins el marc de l’Ara Art. El projecte té com a objectiu promoure les capacitats i les competències de l’alumnat dels centres participants; en aquest cas l’escola La Maquinista i l’institut El Vapor del Fil, aquest últim de nova creació. A banda dels centres escolars, en el programa hi col·laboren entitats i associacions artístiques, equipaments culturals, institucions i escoles d’art. També hi té un paper destacat el Centre de Recursos Pedagògics de Sant Andreu.
El programa té dues modalitats. La primera va destinada a centres que han estan duent a terme un projecte artístic en el moment de fer la sol·licitud d’adhesió al programa; i la segona és per a aquells centres que tenen intenció de començar un projecte d’art. En les dues modalitats, els projectes han de tenir una durada mínima de tres cursos escolars. Ara, es treballa en el projecte pilot. La Maquinista i el Vapor del Fil es troben en la primera fase del projecte, és a dir, dissenyant-lo i elaborant-lo a partir d’un diagnòstic previ. Durant el segon curs se’n preveu el desenvolupament i la implementació; i en el tercer, la consolidació i l’avaluació.
“Es tracta d’un programa que impulsa el Departament d’Ensenyament i que pretén crear vincles entre les escoles i els instituts i els equipaments culturals. El fet que el projecte sigui a tres anys resulta molt positiu perquè permet plantejar uns fonaments i unes formes de fer conjuntes que van molt bé de cara a l’aprenentatge. Per a nosaltres, com a Fàbrica de Creació, ens va genial per a plantejar-nos de quina manera ens vinculem amb l’entorn”. Qui parla és la Laia Ramos de La Fundició, que està liderant el projecte.
La Marta Vallejo, també de La Fundició, assegura que s’ha començat a treballar amb La Maquinista i El Vapor del Fil perquè ja tenien un interès previ en l’experimentació artística i perquè van ser aquests dos centres qui es van apropar a la Fàbrica de Creació amb l’objectiu de treballar de manera conjunta. “S’ha generat un partenariat a tres bandes i és precisament això el que fa el projecte singular, aquest procés de triangulació”. El que fa La Fundició és construir les bases d’aquesta relació, establir les metodologies de treball, enfocar els espais i donar corda als diferents aprenentatges. A banda, cada escola té un grup motor que és qui estableix les relacions i s’encarrega de fer de taca d’oli. “Des del setembre ens hem anat coneixent, hem fet rondes de visites a les escoles i ara és la primera vegada que comencem a treballar plegats amb la comunitat educativa, els joves de l’institut, els infants de l’escola i algunes famílies”, explica la Marta.
L’arrelament, en parlem?
El tema amb el qual s’ha iniciat el projecte ha estat la noció d’arrelament. A través d’aquest concepte, l’alumnat ha treballat en diferents direccions. Al Vapor del Fil, la temàtica s’ha anat acotant a partir de les diferents sessions. A la primera, es va treballar el concepte d’arrelament de manera general i en van sorgir diferents idees. El projecte també s’ha abordat des de l’anglès, les classes de música i des del taller de ràdio. A música, per exemple, els i les estudiants van sortir amb els ukuleles a fer una passejada per les instal·lacions de la Fabra i Coats. Van oferir els instruments a la gent i es van improvisar melodies de les quals van sortir una sèrie de registres sonors. L’objectiu era compartir els instruments amb la comunitat de la Fabra i Coats. Per la seva part, al taller de ràdio, l’alumnat ha enregistrat espais sonors al voltant de la idea d’arrelament, per exemple, durant el trajecte d’anar o tornar de l’institut. Què implica la noció de camí? Va ser una de les idees que van sorgir.
A l’escola La Maquinista, el projecte s’ha dut a terme de tercer a sisè de primària i s’han treballat els records a partir d’un baül on la canalla guarda objectes del seu pas per l’escola; però també a través de la fotografia, la sonoritat o les paraules.
“Per al Vapor del Fil, la idea d’arrelament era important perquè estan en procés de nomadisme fins que es construeixi el seu edifici; per a La Maquinista també és important però per tot el contrari: perquè acaben de trobar el seu lloc definitiu”, explica la Laia.
A la segona sessió de treball que es va fer al febrer, mestres i professorat dels dos centres, juntament amb famílies i alumnat van compartir experiències i van participar en una sèrie de tallers ideats per artistes residents de la Fàbrica de Creació; sempre al voltant del concepte d’arrelament.
Valoració molt positiva
El treball que de moment s’ha dut a terme amb l’alumnat en el marc del projecte ha estat valorat molt positivament per part del professorat implicat. “Ara ens estem coneixent, aprenent els uns dels altres. Amb l’alumnat hem començat a investigar què es cou a la Fàbrica de Creació i hem treballat el concepte d’arrelament a partir de diferents formats, en funció del que ens ha vingut més de gust. A anglès hem recuperat les frases de les àvies i les mares i hem treballat la idea d’arrelament al voltant de la família. Els del taller de ràdio han enregistrat un mapa sonor, etc.”, ens explica José Ángel Prieto, professor de castellà, cinema i expressió i creació del Vapor del Fil. Reconeix que l’alumnat s’ha engrescat molt i que l’experiència vivencial ha estat molt positiva.
Per la seva part, a l’escola La Maquinista, que fa poc va estrenar instal·lacions, la noció d’arrelament ha pres un significat especial. Ens ho explica la Mariajo Aparicio, cap d’estudis de l’escola: “L’objectiu inicial d’aquest curs era vincular-nos i iniciar-nos, entendre el llenguatge que parla l’altre i parlar un llenguatge conjunt. Les sessions que hem fet els equips impulsors, les formacions i les trobades que hem anat fent ens han permès conèixer-nos millor. Nosaltres hem començat a col·laborar amb unes artistes residents a la Fàbrica de Creació, que vindran a fer una obra de teatre infantil. La canalla i el professorat hem col·laborat amb la companyia preparant els decorats, per exemple. Es tracta d’una relació simbiòtica, perquè a nosaltres ens ha anat molt bé i les artistes podran promocionar l’obra i donar-la a conèixer. Des de l’escola també hem col·laborat ajudant a fer una guia didàctica de l’obra. Hem fet un bon tàndem!”. Per a treballar el concepte d’arrelament amb nens i nenes tan petits, a l’escola La Maquinista han hagut d’acotar molt el concepte i ho han lligat amb la història de l’escola i a la idea d’identitat de grup.
L’Ara Art constitueix una bona mostra del diàleg entre equipaments i centres escolars del districte, un diàleg que de ben segur donarà molt bons fruits i s’estendrà en forma d’altres projectes. Una mostra més de com el districte aposta per la convivència i l’intercanvi entre agents del territori per tal d’enfortir el teixit dels barris.