Divendres 27 de novembre arrenca la campanya LI TOCA AL BARRI, amb l’objectiu principal de revitalitzar i reforçar el comerç de proximitat i els mercats municipals dels 10 barris que formen l’Eix Besòs a través de la moneda ciutadana REC. Impulsada per Barcelona Activa i el Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona, la campanya també pretén contribuir a la transformació digital del comerç de proximitat i fomentar un major sentiment de pertinença als 10 barris dels tres districtes (Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí).
LI TOCA AL BARRI incentiva les compres als comerços de proximitat de l’Eix Besòs bonificant un 15% de les compres que es facin en RECS. D’aquesta manera, qualsevol persona que es descarregui l’aplicació mòbil del REC, es registri com a particular i faci un canvi inicial de mínim 50 euros a 50 RECS, rebrà un 15% per cada compra que faci, que podrà gastar en les següents.
En l’actual situació de crisi sanitària i econòmica generada per la COVID-19, LI TOCA AL BARRI vol donar així suport a veïns i veïnes dels barris, que han vist minvat el seu poder adquisitiu.
La campanya de bonificacions LI TOCA AL BARRI pretén també oferir als comerços i les parades dels mercats municipals acompanyament i assessorament per a l’enfortiment dels seus vincles amb el territori, així com instruments i eines per maximitzar la seva promoció i visibilitat.
LI TOCA AL BARRI, que tindrà una durada fins al 31 de juliol de 2021 o fins a l’esgotament de les bonificacions, és una continuïtat de l’arrencada de la moneda ciutadana REC en el mateix àmbit geogràfic en el marc del projecte europeu BMINCOME, que es va implementar entre setembre de 2018 i novembre de 2019.
LI TOCA AL BARRI és un projecte conjunt de l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació NOVACT, que compta amb la participació de Barcelona Activa, Pla de Barris i la Direcció de Serveis d’Economia Cooperativa, Social i Solidària i Política Alimentària.
Impacte de la campanya i recirculació esperada
L’impacte mínim estimat dels 100.000 euros amb què es dota la partida municipal de bonificacions és d’una facturació total de 770.000 euros, que implica uns ingressos totals d’entre 3.800 i 5.100 euros en els 150-200 comerços que s’espera que hi participin. A més, s’espera que aquests RECS recirculin al territori en una xifra propera al 27% (segons les dades d’avaluació de la primera fase de la moneda) i, per tant, més de 200.000 RECS tornin a circular entre els comerços dels barris.
Sobre el REC
El REC és un projecte que neix per dinamitzar el comerç i els serveis de proximitat; una nova mesura innovadora per aconseguir fidelitzar clientela i evitar la desertització dels barris. Forma part del Pla de Barris de Barcelona, que té per objectiu el combat contra les desigualtats entre els barris de la ciutat.
Aquesta moneda ciutadana és una de les accions que es treballen en l’àmbit de l’activitat econòmica, en especial atenció en l’Eix Besòs, que té per objectiu el foment de l’ocupació i l’impuls econòmic a través de formacions, comerç i iniciatives empresarials.
El REC és una moneda exclusivament digital, complementària i paritària a l’euro, que es pot fer servir fàcilment amb l’aplicació mòbil disponible a Apple Store i Google Play. El nom del REC (Recurs Econòmic Ciutadà) s’inspira en el Rec Comtal, un canal que neix de l’aqüífer del Besòs, i que des de fa més de mil anys ha fecundat els barris del Besòs, la plana i la ciutat de Barcelona. A través del REC, es busca que els diners es quedin al territori per tal de fomentar l’economia i les relacions de proximitat, que els barris siguin econòmicament i socialment vitals.
La moneda ciutadana té diversos avantatges:
Per a la persona consumidora, és una forma de pagament segur, instantani i sense costos. A més, en el context actual, amb la campanya LI TOCA AL BARRI amb els RECS te n’endús un 15% més!
Per a la persona comerciant, augmenta la facturació: els RECS només circulen entre els comerços del territori adherits a la xarxa. Permet donar a conèixer els comerços a través del mapa de l’aplicació del REC, per atraure més clientela.
En la primera fase d’implementació del REC hi van participar uns 160 comerços i serveis de proximitat i parades de mercats municipals, que aquell període van rebre de mitjana uns 5.500 RECS/euros, i que van expressar un molt alt nivell de satisfacció amb el projecte.