El curs escolar ja ha agafat forma i les activitats i propostes que arriben des de fora dels centres escolars es comencen a fer realitat. El Centre de recursos de Sant Andreu ofereix als centres de la zona propostes pedagògiques diverses per donar suport als seus projectes educatius. Un d’aquests tallers, proposat per Bitlab, Ca la Rosa i la Nave Va, dins del marc de la XES de Sant Andreu és el Q-passa, adreçat a joves de 2n de l’ESO dels centres escolars del districte.
L’activitat simularà un concurs televisiu que constarà de dues o tres dinàmiques (blocs de continguts) que giraran entorn de la importància d’una alimentació sostenible. L’activitat s’emmarca dins de Barcelona Capital de l’Alimentació Sostenible i ha comptat amb l’assessorament de cinc docents dels diferents instituts de la zona, que han ajudat a aterrar els continguts. “Hem preparat l’activitat després de recollir diferents mirades i en funció de les necessitats dels centres escolars”. Qui parla és en Víctor Jiménez, un dels integrants de Bitlab. “El taller, a més, no serà quelcom aïllat, sinó que hem preparat activitats per als dies previs a la visita a l’institut, així com un dossier per continuar treballant el tema un cop marxem del centre”, explica. L’Elisabet Aznar, de la Nave Va, assegura que “(…) el taller Q-Passa pretén obrir noves portes a noves maneres de pensament, plantar una llavor; per això, el taller no només es quedarà en els 120 minuts d’intervenció artística: també hem preparat una sèrie de propostes pedagògiques per al professorat amb recursos didàctics per continuar treballant el tema de la sostenibilitat a l’aula”.
Els temes que s’abordaran durant aquesta activitat són diversos: “(…) a la càpsula escènica que hem proposat es toquen temes com el consum agroecològic, la sostenibilitat, el reciclatge, la petjada ecològica, els criteris de consum de proximitat, etc.”. L’activitat, tot i tenir una matriu fixa, s’adaptarà a la realitat i les necessitats dels quinze instituts on es durà a terme. L’Elisabet explica que es vol que sigui una activitat de cocreació, per això és molt important el diàleg amb el professorat, per saber quines mancances hi ha a les aules, quines són les necessitats o quins són els temes que ells troben més interessants en funció de tipus d’alumnat que tenen. L’activitat està ideada de manera que no sigui un joc de competició: “han de col·laborar entre ells i elles i aconseguir la màxima puntuació per al grup-classe. Ho hem pensat tot des d’un vessant lúdic, del joc, i amb la intenció que la canalla s’ho passi bé. Sobretot, hem defugit del format tradicional de classe magistral per fer quelcom més participatiu”, explica l’Elisabet.
El taller també vol inculcar, entre d’altres els valors de l’economia social i solidària. “En les nostres activitats inculquem valors com la gestió democràtica o la importància de col·laborar i no competir. Apostem per l’horitzontalitat. Així és com funciona Bitlab i això és el que intentem transmetre. Una de les nostres tasques com a XES Sant Andreu és visibilitzar la possibilitat d’una economia alternativa centrada en les necessitats de les persones”, conclou en Víctor Jiménez. Ell aposta per una escola oberta al barri i al territori, amb espais d’aprenentatge i pensament crític. “Penso que és molt interessant que la gent externa, que no som estrictament cos docent, puguem participar de què passa a les escoles i els instituts. Les institucions educatives han de ser poroses”.
La importància de saber en què consisteix una alimentació sostenible
Qui aporta el discurs del Q-Passa és el Menjador Cooperatiu Ca la Rosa, que té com a intenció generar debat entre els i les adolescents. “Hem buscat la manera de desenvolupar un discurs que giri entorn els conceptes de productors de la zona, kilòmetre zero, productes de temporada, etc.” La Rosa Batalla, de Ca la Rosa, considera que aquest tipus d’iniciatives són importants perquè “és com posar una llavor de coneixement en el jovent (…) Els nois i les noies han de saber que com a consumidors i consumidores tenen una força i que els seus hàbits poden canviar les coses. Tots i totes mengem: és salut per a nosaltres, però també per a la resta, per al planeta. Hem de continuar treballant per a generar consciència”.
Considera que les noves generacions, que ja coneixen la Greta Thunberg, disposen d’una capa considerable de coneixements que van en la línia del respecte pel planeta i la sostenibilitat, però que “els calen eines per a treballar aquests coneixements de manera profunda”.
Ca la Rosa és un menjador escolar, però fora de l’escola. Es tracta d’una iniciativa liderada per un grup de pares i mares que es van auto organitzar perquè els seus fills i filles poguessin anar a dinar al menjador diàriament. “Quan arriba l’hora del migdia, un grup de monitors i monitores van a buscar els nanos i els porten a dinar. En són uns 80. A més de donar-los de dinar, els intentem transmetre una consciència alimentària. Això és molt positiu perquè després els nens i nenes reprodueixen el que han après a casa”. El menjador cooperatiu complementa la seva activitat amb una part pedagògica de tallers sobre alimentació sostenible i agroecologia. Ca la Rosa també ha estat darrere de la posada en marxa del Mercat de Pagès de La Sagrera i disposa d’un restaurant que va en la línia dels valors del menjador cooperatiu. La raó per la qual no ofereixen servei de càtering als centres escolars públics és perquè el 80% dels seus productes són ecològics i no entren a preu públic.
A través del taller Q-Passa, també es vol vincular l’alumnat amb el districte: donar a conèixer el Mercat de Pagès, que sàpiguen quines botigues de proximitat hi ha als seus barris, o dur a terme una espigolada per l’entorn per visibilitzar la quantitat de menjar que es llença.
Tant des de Bitlab, com la Nave Va, com el Menjador Ca la Rosa consideren que és molt important posar èmfasi en com ens alimentem i a costa de què, sobretot durant la secundària, que és quan es forma la consciència crítica i es comencen a prendre decisions. És durant l’adolescència que les persones decideixen com actuar davant el món i quina posició es vol prendre. “Quan parlem d’alimentació parlem de proximitat, d’ètica, de sobirania”, conclou l’Elisabet.