S’entén per ciència ciutadana aquella recerca en la qual participen persones no especialitzades en algun punt del seu procés: el plantejament d’hipòtesis, el disseny experimental, la recollida de dades, el seu processat o l’obtenció de resultats i conclusions. A través d’aquesta pràctica, la ciutadania pot contribuir activament a la cerca de solucions a problemes tant locals com globals de bracet amb la comunitat científica. D’aquest context sorgeix el programa Ciència Ciutadana a les Escoles, el qual s’emmarca dins la Convocatòria Unificada de Programes del Consorci d’Educació de Barcelona, dins de l’àmbit de Recerca, ciència i tecnologia, el qual fa partícip el professorat i l’alumnat en diversos projectes en aquesta línia.
El programa parteix de la formació específica inicial del professorat en ciència ciutadana i, durant un trimestre, l’alumnat aprendrà les fases del mètode científic, a formular-se preguntes, a prendre dades mitjançant aplicacions i altres mètodes, a processar i interpretar aquestes dades, a analitzar els resultats i discutir les conclusions.
Projectes i centres
Aquests són els projectes de recerca del curs 2021-22 i els centres educatius que participaran en cada un d’ells:
- RiuNet (FEHM, UB): determina l’estat del riu Besòs seguint un protocol de diagnòstic ambiental. Institut Pablo Ruiz Picasso, Institut Fort Pius i Institut Doctor Puigvert.
- Ritme Natura (CREAF): fa un seguiment fenològic (observació dels canvis estacionals) de les plantes i animals migratoris de l’entorn del centre escolar. Institut Escola Coves d’en Cimany.
- Odour Collect (D-Noses, Science for Change): analitza i proposa solucions a les possibles molèsties causades per les olors al voltant del seu centre escolar. Col·legi Sagrada Família de Sant Andreu del Palomar.
- Mosquito Alert (Xatrac, CREAF, ASPB): realitza un estudi de camp notificant la presència de mosquits tigre i dels seus llocs de cria a la via pública. Institut Joan d’Àustria i Institut Valldemossa.
- Observadors del Mar – Microplastic Watchers (CEAB-CSIC, MMB): analitza la sorra de la platja recollint dades sobre la presència de micro i mesoplàstics. Institut La Sagrera Sant Andreu i Institut Escola Sicília.
- Mapa Sonor de Barcelona (BitLab, UPF): caracteritza la identitat sonora dels espais que envolten el centre escolar, enregistrant les realitats acústiques de carrers, places i parcs. Institut La Guineueta i Institut Flos i Calcat.
- Floodup (GAMA-UB): realitza observacions sobre l’impacte d’inundacions i pluges intenses en el seu entorn, contribuint en la construcció del Mapa Floodup. Institut Milà i Fontanals i Institut Lluís Vives.
Edició anterior
Malgrat les dificultats causades per les mesures de contenció de la pandèmia de covid-19, el programa Ciència Ciutadana a les Escoles 2020-21 fou un èxit de participació. De 40 sol·licituds rebudes i 9 possibles projectes de ciència ciutadana (tres més que en l’edició anterior), finalment, 20 centres educatius van participar en 8 projectes. En total, uns 750 alumnes, gràcies a la participació de 30 docents (amb un 55% de dones) i 17 recercaires (un 65% de dones), van poder aprendre nombrosos aspectes de la tasca dels científics i les científiques i els van poder posar en pràctica.
Els resultats i la seva experiència es va divulgar a través de vídeos, cartells, memòries, presentacions, llocs web i altres recursos que reflecteixen el potencial de la ciència ciutadana com a eina educativa multidisciplinària i per al foment de noves vocacions científiques.
L’Oficina
L’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona s’inscriu dins de Barcelona Ciència i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona i té com a objectiu ajudar a empènyer les iniciatives de recerca participativa que permetin trobar solucions a problemes reals. L’Oficina s’obre als grups de recerca per ampliar l’abast i la difusió dels seus projectes, i també a la societat civil a través d’organitzacions, entitats locals, equipaments de barri o associacions de tota mena per tal de vehicular la participació en aquests projectes.