L’objectiu? Aconseguir un espai més inclusiu, més amable i adaptat a les necessitats dels infants, proporcionar racons de moviment, calma i natura que permetin a l’alumnat relacionar-se de manera inclusiva i des d’una perspectiva de gènere i fer-lo més segur.
La remodelació del pati ha estat una de les demandes principals de l’escola durant els últims anys i, després de molts esforços, ara veuen que el somni es fa realitat. “Ens van dir que poden trigar fins a 2 anys a executar el projecte, però de moment no tenim la data d’inici. Esperem que les obres comencin ben aviat, perquè la canalla no perdi la il·lusió”, comenta Gemma Sitjà, directora del centre. Confessa que tant el claustre, com l’alumnat i les famílies han rebut la notícia amb molta alegria.
“El 2008 vam portar a terme un projecte participatiu amb l’alumnat per tal d’aconseguir millorar el pati, que estava molt atrotinat. Alhora, el pati actual ja és fruit d’un altre procés participatiu anterior. Ara toca renovar-lo; i és urgent”. Des de l’escola destaquen que durant tots aquests anys no s’han portat a terme les tasques de manteniment necessàries. “Nosaltres tenim un pati obert que dona servei al matí, a les extraescolars, també s’obre de nits per a grups d’adults i s’utilitza durant els casals d’estiu. A més de l’ús que es fa en hores lectives, per descomptat”.
Amb molta d’ombra i diferents espais, s’utilitza com una infraestructura municipal més. “Tot i demanar-ho al Districte i al Consorci, no se n’ha fet manteniment adequat. L’any passat ens vam plantar i ens vam negar que fos un pati obert si no hi havia reformes, perquè pot resultar fins i tot perillós. Hi ha fustes fetes malbé, per exemple”, diu Sitjà.
El procés participatiu del Decidim, un punt d’inflexió
Quan es va publicar el procés participatiu del Decidim, El Sagrer ho va tenir clar: era la seva oportunitat. Van preparar un projecte inicial, sempre comptant amb l’opinió de l’alumnat a través de l’Assemblea d’alumnes delegats i el van presentar. “Ens va sorprendre que sortís escollit en la primera ronda de votacions. Això va suposar un punt d’inflexió i ens va donar molta energia”.
A partir d’aquí, tot va ser treball: reunions amb l’alumnat, amb el claustre, amb la gent encarregada de les activitats extraescolars i les diferents comissions de l’AFA. “Volíem que fos un procés participatiu en el qual s’escoltés la veu dels alumnes en funció de les seves necessitats i els seus gustos, però també de tota la comunitat educativa. Volem un pati més inclusiu, on deixés de predominar el futbol, entre d’altres”. El projecte inicial, que comptava amb una inversió d’uns 50.000 euros, ha anat modificant-se. Actualment es preveu una despesa d’uns 193.000 euros, segons explica Gemma Sitjà.
Un cop presentat el projecte, però, l’escola no es va quedar de braços plegats: va animar a tos i totes les exalumnes a participar en la votació per tal que el projecte pogués tirar endavant.
El projecte preveu:
- Al pati-pista: fer-hi una caseta de joc inclusiu, un boulder a la paret lateral, incorporar-hi jocs d’enginy, il·luminar el porxo i reparar les grades de fusta.
- Als patis de sorra: refer l’hort i el laberint, renovar els bancs i els elements de ferro, substituir la pista de futbol per una de ciment, posar un paviment de cautxú a la pista de voleibol, afegir un boulder, incorporar-hi jocs d’enginy, una taula de tenis taula i millorar la zona de gespa artificial.
- Als patis de sorra: en el pati de P4/P5, es preveu la col·locació d’elements naturals i de fusta i la construcció d’un espai d’experimentació i un espai tranquil amb caseta. També s’eliminaran les estructures de ferro i de ciment. Al pati de P3 es canviarà l’estructura de plàstic per una de fusta i s’ho posarà una cabana.
Sense cap mena de dubte, la remodelació dels espais d’esbarjo d’El Sagrer són una excel·lent notícia per als infants i la comunitat educativa que hi participa. Abans d’acabar la conversa, però, Gemma Sitjà insisteix: “Volem un pati on els infants se sentin a gust i se’l facin seu, que estiguin implicats en el projecte i que el respectin. Que se sentin com a casa. Perquè si tenim infants implicats en la presa de decisions, tindrem infants respectuosos”.