Durant aquests tres anys de programa, amb pandèmia i confinament pel mig, les accions del programa GEP han permès incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a la llengua estrangera, fet que ha fet millorar el seu aprenentatge. El programa també contempla l’acompanyament al centre escolar mitjançant la formació del professorat implicat en el projecte per tal de poder dur a terme la consolidació d’un projecte lingüístic propi.
Marta Hernández i Lourdes Font van ser les mestres responsables del programa, ja que van ser les persones que van fer la formació per a implementar el projecte d’innovació. Ara en fan balanç: “Ha estat una bona oportunitat per a demostrar l’aplicació pràctica que té la llengua estrangera”, diu Marta H. A l’escola Mestre Enric Gibert i Camins, l’assignatura triada per a posar en marxa el GEP va ser Coneixement del Medi, Science. Ara, dos tallers de plàstica des de primer fins a sisè també es fan en anglès, així com l’Educació Física de primer i segon. L’objectiu és continuar consolidant l’ús de la llengua estrangera a les altres matèries.
El programa també va permetre al centre escolar disposar d’una auxiliar de conversa nord-americana el curs 2019-2020, que feia 12 hores de llengua anglesa amb l’alumnat. “En aquest cas, es va prioritzar que l’auxiliar treballés amb els grups de cicle superior perquè vam pensar que serien qui en traurien més profit”, explica la Marta.
Les dues mestres especialistes d’anglès d’aquest curs, Marta H. i Marta P., coincideixen que un dels reptes principals pel que fa a la implementació del programa ha estat aconseguir estabilitat a la plantilla del cos docent. “No tothom està preparat per fer la seva matèria en una llengua estrangera, perquè implica una metodologia molt específica per tal que l’alumnat assoleixi els objectius fixats. Hi ha dificultats afegides en fer una àrea en llengua estrangera que cal saber compensar i resoldre”, comenten.
Pel que fa a l’alumnat, “(…) al principi se’ls feia feixuc. Volien traduir els conceptes, però finalment hem obtingut bons resultats. El nivell de l’alumnat de cinquè i sisè és molt bo, comparat amb altres escoles que no tenen el programa”. La cosa no s’acaba aquí: aquest any, l’escola Mestre Enric Gibert i Camins començarà el programa E-Twinnig, dins el marc europeu, d’enviament de correspondència entre alumnes de diferents països; en aquest cas amb alumnes de Polònia, França i Itàlia.
Estades d’immersió lingüística
Gràcies al GEP, l’alumnat del Mestre Enric Gibert i Camins ha pogut gaudir aquest mes d’octubre d’unes estades d’immersió lingüística de manera gratuïta. Aquesta actuació forma part del Programa d’Orientació i reforç per a l’avanç i suport a l’educació del Ministeri d’Educació i Formació Professional i està cofinançat pel Programa operatiu d’ocupació, formació i ocupació del Fons Social Europeu 2014-2020. En un principi, el programa només oferia 30 places, però l’escola necessitava tenir-ne 20 més, perquè tot l’alumnat tingués la possibilitat d’anar-hi. “Des de l’escola vam sol·licitar un total de 50 places i se’ns van atorgar, estem molt contentes”, diu Marta P. El curs escollit ha estat el de sisè, ja que interessava que consolidessin el seu nivell de llengua estrangera per tal de facilitar la seva entrada a l’etapa d’educació secundària.
Les colònies, a més de ser en anglès, han girat al voltant d’un eix temàtic, en aquest cas, Science. El fil conductor ha estat el canvi climàtic. La valoració de les estades d’immersió lingüística és molt positiva tant per part de l’alumnat com per part dels docents que hi han participat. Ha permès que l’alumnat utilitzés la llengua estrangera en un context diferent de l’escolar i per tant valorar la importància del coneixement de la llengua estrangera.
És evident que l’escola Mestre Enric Gibert i Camins s’ha proposat que el seu alumnat surti de la primària amb un excel·lent nivell de llengua estrangera, i sembla que van en el bon camí.