Del 18 al 20 de maig, 27 ministres, 15 viceministres i 200 rectors i vicerectors, 8.000 participants en format virtual i més de 1.700 presencials s’han centrat a debatre sobre l’educació superior i el full de ruta a seguir en els pròxims deu anys. Durant aquestes jornades, s’ha subratllat la voluntat que la universitat del futur immediat sigui més oberta, més inclusiva i accessible, més flexible i més transversal. A més que jugui un paper més rellevant en la transformació social d’un món complex i que dugui com a bandera els principis del dret a l’educació, és a dir, la no discriminació i la igualtat d’oportunitats.
Per una altra banda, la sostenibilitat del sistema educatiu també ha format part de la conversa. Miriam Nicado, rectora de la Universitat de l’Habana, ha assenyalat que “per a aconseguir el desenvolupament sostenible global, les universitats han de vincular-se amb el seu entorn socioeconòmic per a transformar, no sols el medi ambient sinó la societat amb els seus sectors més vulnerables”. A més, s’ha conclòs que “s’ha de fer possible el dret de les persones a l’educació superior mitjançant un accés equitatiu, ben finançat i sostenible”.
Stefania Gianninni, Subdirectora General d’Educació de la UNESCO, ha reafirmat durant el Congrés que l’educació superior ha de continuar creixent i millorant, pensant més enllà dels límits i que la manera de fer-ho és “aprendre, compartir, col·laborar i actuar de manera conjunta per a marcar el camí de la reinvenció de l’educació superior i alliberar el talent de tothom”.
En paral·lel a aquest congrés, a diversos espais de la ciutat s’han dut a terme activitats en el marc de la Setmana Mundial de l’Educació Superior. Una setmana plena de debats i taules rodones sobre temes com l’adaptació de l’educació superior als reptes d’aquest segle, les desigualtats en l’accés als estudis superiors o el vincle d’aquests estudis amb els Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS).