El treball amb comissions, alumnat, docents i famílies de l’escola El Sagrer

01/03/2022 - 11:42

Aquest centre del barri de la Sagrera desenvolupa activitats i espais de debat per abordar els feminismes, la diversitat familiar i afectiva i també per a donar visibilitat a les trajectòries femenines al llarg de la història.

L’escola El Sagrer és un centre d’infantil i primària públic i de referència al barri de la Sagrera. Durant tot l’any, aquest espai treballa tot tipus de temàtica amb l’alumnat amb l’objectiu de fomentar la reflexió i la convivència entre els infants i també entre les famílies, totes elles implicades en el desenvolupament pedagògic del centre. Anualment i de cara a les diferents diades com la del 8M, El Sagrer centra la seva programació en dotar de debats i de tasques tota la comunitat del centre per analitzar temàtiques com és, en aquest cas, els feminismes.

La directora, Gemma Sitjar, explica que “tenim una comissió de convivència i una altra de delegats de classe i, a partir d’aquestes comissions, es determinen les actuacions que fem cada trimestre de l’any”. Habitualment, un d’aquests trimestres sempre es planteja “per treballar temàtiques eixos en torn a la figura de la dona i de la diversitat familiar”. Segons el format de treball que s’han consolidat en el centre, les activitats no necessàriament han de coincidir amb alguna diada en concret, “perquè són temàtiques que cal treballar tot l’any i de manera constant”.

En cursos anteriors, El Sagrer ha analitzat el paper dels personatges de dona en pel·lícules cinematogràfiques, ha tractat de donar visibilitat a les dones invisibilitzades al llarg de la història i ha reivindicat el paper de la dona en la ciència. “Les propostes surten de la comissió de delegats i llavors es porten a treballar a tot el centre. També propiciem que si qualsevol dels nostres grups té una idea que ens sembla interessant la fem general i la impulsem amb tothom”, afegeix Gemma Sitjar.

De cara al 8 de Març, els feminismes es treballen d’una manera més intensa i adaptada als diferents nivells. En infantil, per exemple, la reflexió s’impulsa a través dels contes. Pel que respecta als cicles mitjà i superior, es desenvolupa un treball per posar la mirada en projectes com visibilitzar dones importants. “Aquest any hem tingut una xerrada de l’esportista Araceli Segarra a proposta d’una classe, i la vam adoptar com una activitat positiva per a tot el centre”, segons la directora.

“Quan fem una diada com el 8M, recollim la temàtica i el treball als passadissos de l’escola perquè així donem valor a allò que estem debatent en el moment en concret”, afegeix. Amb tota aquesta dinàmica, es potencia la posada en marxa d’una manera d’abordar les qüestions socials de manera transversal al llarg de tota l’etapa educativa i, a més, s’analitza a través dels diferents documents que van sorgint de cada iniciativa.