El 2014 es va iniciar la desconstrucció de l’antiga anella viària, que va donar pas a una transformació progressiva d’aquest espai de la ciutat, que arriba fins a aquest 6 de novembre, amb l’obertura del túnel per sota de la plaça de les Glòries en sentit Besòs, que dona continuïtat al trànsit per la Gran Via de manera soterrada. També se suma a la superfície una gran àrea verda per a la ciutadania, lliure de vehicles privats, de més de 20.000 metres quadrats.
Aquest matí ha entrat en funcionament aquesta gran infraestructura construïda per sota de quatre línies ferroviàries —l’L1 de metro i les línies R1, R3/R4 i R2 de Rodalies—. La transició a aquesta nova forma de mobilitat en aquest entorn de la ciutat comporta algunes modificacions del trànsit.
El trànsit en direcció a la C-31 Badalona/Mataró passa pel túnel, i l’accés a la sortida pel carrer de Bilbao també es fa pel túnel. D’altra banda, la incorporació que fins ara es feia a la Gran Via pel carrer de la Llacuna ara s’ha de fer pel carrer de la Selva de Mar passant per Perú. Fins que no s’obrin els carrils en direcció Llobregat, que es preveu que sigui a principis del 2022, els vehicles podran continuar circulant com fins ara, per la plaça a la superfície.
La circulació al voltant de la plaça s’articula en sentit mar pel carrer de Los Castillejos, en sentit muntanya per Badajoz-Independència, en sentit Besòs per Bolívia i en sentit Llobregat per Aragó. A la superfície, l’espai estarà reservat per a les bicicletes, els vianants i els autobusos urbans. Els busos interurbans circularan per l’interior del túnel.
Es preveu que aquesta infraestructura canalitzi el trànsit que fins ara circula per aquest entorn, que és de 78.000 vehicles diaris. D’aquests vehicles, 43.000 circulen d’entrada a la ciutat i 35.000 de sortida. Abans de l’inici de les obres, la xifra total en aquest punt era de 95.000 vehicles.
Una infraestructura de gran complexitat
Ha estat una de les obres de més complexitat executades fins ara a la ciutat i ha donat lloc a un túnel de 957 metres (1.157 si s’hi afegeixen les dues rampes), amb dos tubs independents de circulació unidireccional i que arriba a tenir una profunditat màxima de 25 metres a la zona de sota la plaça.
Consta de dos trams: el primer, de 508 metres de longitud, entre els carrers de Los Castillejos i de Badajoz, a una profunditat màxima respecte a la rasant de la plaça i per sota de les línies ferroviàries de 25 metres, i el segon, de 449 metres, entre els carrers de Badajoz i la rambla del Poblenou, d’una profunditat mitjana de 10 metres.
L’obra ha requerit l’execució de 60.000 metres quadrats de murs pantalla —alguns, al centre de la plaça, a 54 metres de profunditat— i 25.000 metres quadrats de pilons de formigó. Durant la construcció s’han hagut de bombejar diàriament 25.000 metres cúbics d’aigua freàtica, equivalents a 10 piscines olímpiques. Incorpora l’última tecnologia en mesures de seguretat i control de túnels, amb sortides d’emergència separades per una distància de 200 metres i un nou control d’operadors de túnels que s’ha traslladat i obre una seu dins de la Central de Serveis Municipals, al carrer del Torrent de l’Olla.
Es farà un seguiment permanent les 24 hores.
Un gran espai verd
L’abril del 2019, durant la primera fase d’obres, es va obrir al públic un nou espai verd, de 20.400 metres quadrats, per a la ciutadania, que aquest setembre ha sumat una hectàrea més, amb la part de la Clariana, dotada de para-sols, gandules, bancs i cadires i que ofereix un programa d’activitats.
Aquest 2021 el desenvolupament d’aquest gran àmbit continua avançant amb l’aprovació del pla que desenvolupa urbanísticament l’espai de la plaça de les Glòries de la banda de mar, situat entre els carrers de Los Castillejos, Badajoz-Independència, Consell de Cent i el parc de la Canòpia.