L’Institut Escola Rec Comtal, al barri de la Trinitat Vella, és un dels centres educatius que encararà el proper curs 2024-25 amb diverses millores que aquest estiu està portant a terme el Consorci d’Educació de Barcelona. L’objectiu d’aquests treballs és dotar el centre de més aules i de més espais agradables per a l’alumnat i el conjunt de la comunitat educativa. També es transformarà el pati, introduint-hi més verd i més elements naturals. Tot el projecte s’emmarca en les polítiques de grans actuacions que el Consorci fa en centres prèviament transformats. En aquest cas, l’Institut Escola Rec Comtal, posat en marxa el curs 2020-21, va nàixer a partir de la fusió de l’Escola Ramon Berenguer III, l’Escola Ramon i Cajal i l’Institut Josep Comas i Solà. Una vegada escomesa la transformació, aquest estiu, aprofitant l’aturada lectiva, el centre està sent objecte d’una gran actuació per aprofundir en la qualitat de l’ensenyament públic.
En aquest sentit, el Consorci d’Educació de Barcelona destaca que la principal mesura per contribuir a la millora de la continuïtat educativa ha estat l’aposta pels instituts escola: al 2017, a Barcelona, n’hi havia 2, mentre que avui n’hi ha 22. També hi contribueixen altres accions com la renovació del mobiliari, que s’iniciarà, a partir del setembre, a segon d’ESO. Els nous mobles garanteixen una major flexibilitat a l’aula i harmonitzen els espais entre la primària i la secundària. Enguany es destinen 1,5 milions d’euros a aquesta renovació.
En tot cas, la planificació d’una oferta de proximitat que respon a les necessitats demogràfiques de cada zona educativa i desvinculada de la demanda a determinats centres, ha estat una qüestió indispensable per bastir una estratègia coherent amb els criteris que han definit el mapa escolar de Barcelona. Tanmateix, la xarxa d’equipaments escolars no és ni pot ser definitiva. Si bé s’han traçat les línies essencials, la necessitat de places educatives públiques fluctua contínuament segons la tendència demogràfica i residencial de la ciutat.
TREBALLS DURANT L’ESTIU
En tota la ciutat, el Consorci d’Educació està fent obres de transformació i millora. De les 95 actuacions que hi havia previstes per enguany, un total de 83 s’estan portant a terme aquest estiu. El finançament total previst per l’any 2024 és de 62.326.354 euros. 42.868.715 provenen de l’Ajuntament de Barcelona i 19.457.639 de la Generalitat de Catalunya.
El 2024 és un any especialment significatiu en la configuració estratègica de la xarxa d’equipaments educatius de Barcelona, ja que un cop es concloguin les actuacions previstes quedaran definides les bases del mapa escolar de la ciutat.
El mapa escolar de Barcelona s’ha configurat a través dels criteris que han guiat les polítiques públiques educatives a Barcelona. Aquestes polítiques persegueixen objectius com el foment d’una oferta de proximitat que doni resposta a les necessitats de cada zona educativa, l’equivalència entre centres i la continuïtat educativa.
S’ha pogut avançar en aquestes tres fites fonamentals gràcies, en bona part, a les actuacions sobre els equipaments educatius: des del curs 2016-2017s’han creat 9 noves escoles i s’ha incrementat línia estructural d’unes altres 7; s’han creat 7 nous instituts, i s’han incrementat la línia estructural de 4 més; s’han creat 14 nous instituts escola i s’han incorporat 8 centres concertats a la xarxa pública des del curs 2020-2021.
Com a conseqüència de l’estratègia endegada als equipaments s’ha assolit més equivalència entre els centres. Arribar a l’equivalència entre centres vol dir que qualsevol família d’una zona educativa determinada triï l’escola més propera per a portar-hi els seus fills i filles perquè tots els centres de la zona són equivalents i ofereixen una educació de la mateixa qualitat. Amb aquest objectiu, s’han dut a terme els plans de pintura, les actuacions sobre els menjadors escolars, les transformacions de patis, la climatització de centres, etc.