Emmarcat dins el Programa d’Economia Social del Departament de Treball i Empresa de la Generalitat, L’ESSpurna és una iniciativa destinada a sensibilitzar, divulgar i proporcionar el model d’emprenedoria cooperativa en els centres educatius. La proposta es presenta, tal com expliquen ells mateixos, des de la intercooperació de cinc cooperatives d’iniciativa social, especialitzades en els serveis socioeducatius, amb expertesa en l’acompanyament educatiu i amb presència als diferents territoris. Es tracta de Doble Via, Lleure Quàlis, Escola lliure el Sol, Combinats i +Educació.
Oriol Roca, de +Educació, explica que no és un programa nou, sinó que es va impulsar fa uns anys. “Als inicis estava molt lligat a les escoles cooperatives, però des de l’ESSpurna ens adrecem a tots els públics, especialment a les escoles i els instituts públics. El que fem nosaltres és ajudar a crear cooperatives d’alumnes en els centres escolars a partir d’una formació, tant al professorat com a l’alumnat, i l’acompanyament”. L’objectiu principal darrere aquesta iniciativa és fer de contrapès a l’economia global i al que se sol aprendre en la majoria d’escoles i instituts. “Volem ensenyar que hi ha maneres de fugir de les òptiques capitalistes i consumistes; que hi ha alternatives que són sostenibles amb el medi i amb l’entorn. Volem que infants i joves tinguin informació sobre què és l’Economia Social i Solidària (ESS)”, explica. En general, diu, les reaccions dels infants i dels adolescents és molt bona i receptiva: “Molts d’ells i elles ho veuen com quelcom natural; de fet de vegades ho entenen més que els adults. En els grups de Batxillerat es generen debats molt interessants. L’alumnat ja controla una mica sobre sostenibilitat i ODS [Objectius de Desenvolupament Sostenible]. En general, però, li veuen la coherència”.
Quin és el funcionament?
En primer lloc, es duu a terme una formació per al professorat i per a l’alumnat, en la qual s’expliquen les bases de l’Economia Social i Solidària i de les cooperatives. Se’ls explica quin tipus de cooperatives existeixen i com funcionen, entre d’altres. Després d’aquesta formació, l’alumnat escull quina serà la base de la seva activitat cooperativa. “Ha de ser una activitat econòmica: programar les activitats del migdia, organitzar activitats relacionades amb el medi ambient —com el reciclatge de la brossa de l’institut—, convertir la revista del centre en una cooperativa de comunicació, manufacturar el merchandaising de l’institut o escola, etcètera. Si hi ha un projecte existent també es pot convertir en cooperativa. L’activitat la decideix l’alumnat conjuntament amb l’equip docent”, explica l’Oriol. A partir d’aquí, es fa tot l’acompanyament com si es tractés d’una cooperativa real: distribució de tasques, creació d’un Consell Rector, convocatòria d’assemblees, redacció dels estatuts, etcètera.
La iniciativa, que sol tenir espai a les hores de ‘projecte’ o ‘medi’, va adreçada, sobretot, als centres de secundària i de cicles formatius. A primària, s’adapten els conceptes i les dinàmiques. Es preveuen entre vuit i deu hores d’acompanyament presencial per a cada cooperativa i cinc hores d’acompanyament no presencial.
Assolir 120 cooperatives d’alumnes
Aquest programa de les cooperatives d’alumnes, que durant els dos últims dos anys havia quedat aturat, ara es reprèn amb força. L’objectiu és arribar a tenir fins a 120 cooperatives d’alumnes distribuïdes per tot el territori. En el moment que s’escriuen aquestes línies, hi ha uns 80 centres inscrits. Des de L’ESSpurna fan una crida a tots els centres escolars a animar-se a provar, ja que les inscripcions continuen obertes. Teniu tota la informació a la seva pàgina web! https://lesspurna.coop/.