Fem xarxa amb les extraescolars? I tant!

26/10/2021 - 09:41

Al temps que la calor arribava i els infants començaven a ensumar les vacances, al juny, a l'escola Baró de Viver, l'AFA preparava el curs escolar que tot just ha començat. Després d'uns mesos complicats a causa de la irrupció de la pandèmia ocasionada per la Covid-19, es presentava un problema: la gestió de les activitats extraescolars.

“L’organització d’activitats extraescolars a la nostra escola està totalment lligada al fet que trobem alguna entitat que ens proporcioni finançament i, a mes de maig d’aquest any no en teníem cap. D’altra banda, el Centre Cívic del barri té, cada trimestre, una bona oferta de tallers relacionats amb les arts a un preu totalment assequible per a les famílies del barri, de 10 a 15 euros al trimestre. Se’ns va ocórrer que, en lloc d’invertir temps i energies a organitzar a l’escola les nostres pròpies extraescolars, podíem dedicar-nos a donar facilitat a les famílies per cobrir els 45 minuts que hi ha entre l’acabament de la jornada escolar, a les 16:30h i l’hora d’entrada als tallers infantils al Centre Cívic, a les 17:15h”, explica la Judit Abellà, una de les mares del centre i membre de l’AFA de l’escola Baró de Viver.

Al barri hi ha una altra escola, L’Esperança, que acaba les classes a les 17:00h i és, doncs, lògic que el Centre Cívic comenci les seves activitats infantils a partir de les 17:15h. Així hi pot anar tothom. “ Volíem aprofitar les activitats del Centre Cívic, que són molt maques, de molta qualitat i portades per talleristes molt bons i bones, però, què en fèiem dels nens i nenes aquests 45 minuts? Durant l’hivern és complicat quedar-se al parc, perquè es fa fosc aviat i fa fred. Si te’n vas a casa, ja no tornes a baixar al carrer… A més,  la nostra escola és un centre amb matrícula viva, això vol dir que tenim alumnat que ens arriba d’altres barris de l’entorn: una família d’un altre barri és complicat que marxi i porti el nano al cap de 45 minuts a l’activitat extraescolar”.

I és així com va sorgir el projecte Espai d’Acollida i Ubicació, amb l’objectiu de trobar una persona que s’encarregués, dins del recinte escolar i durant aquests 45 minuts, de l’alumnat inscrit als tallers del Centre Cívic i que a les 17:15 h. els acompanyés al mateix Centre Cívic.

Amb aquesta iniciativa, els infants es podrien beneficiar de les activitats del barri i les famílies treballadores guanyarien temps per a recollir els fills i filles, quelcom molt necessari en barris treballadors. “Aquest projecte afavoreix tres coses importantíssimes: la conciliació familiar, l’aprofitament de les activitats infantils de qualitat del barri i el desenvolupament de les criatures del barri Baró de Viver”, explica la Judit.

La feina més dura: buscar finançament

Es necessitaven diners i l’AFA va començar a buscar-ne: “la primera porta on vam picar va ser a La Maquinista, el centre comercial a tocar del barri. De fet, és en l’àmbit privat on hi ha més diners”; així que sense dubtar-ho ni un moment, van organitzar una reunió amb el director de La Maquinista. “Li vam explicar la necessitat que teníem i el nostre projecte i vam demanar-li finançament. Es va entusiasmar amb la idea i amb el fet que els demanéssim els diners a ells. Tenen pressupost per a col·laboracions socials a l’entorn,  i ajuden a diferents entitats del districte de Sant Andreu i de Badalona”, comenta la Judit. Així i tot, La Maquinista no es podia fer càrrec del finançament del 100% del projecte, ja que només podia assumir els costos d’un trimestre. Mirant de trobar solucions, l’AFA va acudir al Pla de Barris, que té una sèrie de partides pressupostàries per a impulsar els projectes de barri.

La Judit explica que, al Pla de Barris, la idea també va tenir una acollida molt bona i que els i les seves responsables es van comprometre a fer-se càrrec de fer realitat projecte. “Finalment és el del Pla de Barris qui finança el projecte, i els diners que ens havien ofert a La Maquinista els hem emprat per comprar dos armaris-carregador per als Chromebooks de l’alumnat de l’escola. Això feia molta falta, també”.

La persona encarregada de l’Espai d’Acollida i Ubicació és la Katy, la mateixa persona que gestiona l’acollida del matí i és monitora al menjador de l’escola. Es tracta d’una persona molt coneguda al barri que fa anys que treballa a l’Escola Baró de Viver, coneix els infants, les famílies i les dinàmiques de l’escola, quelcom necessari per a que el projecte vagi endavant. “Que ella se n’encarregués ens donava molta confiança perquè la cosa anés bé, i l’empresa que la té contractada pel menjador escolar es va avenir a allargar-li l’horari per a encabir-hi l’estona de l’Espai Acollida i Ubicació”.

Amb aquesta iniciativa i el seu final feliç,  l’Escola Baró de Viver demostra la importància de treballar en xarxa i la necessitat de construir teixits de barri forts i confiables. Una bona mostra de com es pot millorar l’entorn i la vida de les famílies i els infants si es tenen les idees clares i es lluita per dur-les a terme. Entre d’altres, algunes de les activitats per a infants que es poden dur a terme al Centre Cívic Baró de Viver són: iniciació a la dansa creativa, teatre o arts plàstiques. També hi ha activitats familiars i tallers per a persones adultes i gent gran.